Oljefondet må slutte å investere i den israelske okkupasjon

Stein Guldbrandsen, AU-medlem og leder for yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

En fersk rapport avslører at Oljefondet har investert over 11 milliarder i ulovlige israelske bosettinger. – Oljefondet forvalter våre felles sparepenger og investerer samtidig i selskaper i ulovlige israelsk bosettinger. Dette undergraver folkeretten og må stoppes øyeblikkelig, sier Stein Guldbrandsen.

28.09.2021 av Steinar Ottesen
Sist oppdatert: 30.09.2021

Ny fersk rapport avslører milliarder i europeisk økonomisk støtte til selskaper i ulovlige israelske bosettinger. 672 europeiske finansinstitusjoner har økonomiske forbindelser med 50 virksomheter som er aktivt involvert i ulovlige israelske bosettinger på Vestbredden. Disse finansinstitusjonene ga 114 milliarder dollar i form av lån og garantier og holdt investeringer til en verdi på 141 milliarder dollar i aksjer og obligasjoner i disse selskapene.

Oljefondet er dessverre på topp i verstinglisten med over 11 milliarder investert. Oljefondet alene har investert i 41 selskaper, noe som er helt på topp i europeisk sammenheng. Det er noen lysglimt. Norges Bank besluttet nylig å utelukke tre selskaper fra Statens pensjonsfond utland.

En samlet fagbevegelsen krever at Oljefondet slutter å investere i ulovlige israelske bosettinger på Vestbredden.

– Fagforbundet forventer at nåværende og fremtidig regjering tar sitt ansvar og sikrer at norske finansinstitusjoner og selskaper følger FNs og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv, sier Stein Guldbrandsen.

– Israelske bosettinger på Vestbredden er ulovlige etter folkeretten. Å bidra til at bosettingene opprettholdes, er ikke bare et svik overfor palestinerne, men det er i høyeste grad å undergrave folkeretten. Vi kan ikke investere våre skattepenger i den israelske okkupasjonen, sier Guldbrandsen videre.

Flere norske selskaper har startet å ta ansvar

Nylig har flere norske finansinstitusjoner tatt sitt ansvar ved å ekskludere virksomheter knyttet til israelske bosetninger. De to siste og viktige eksemplene er Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Statens pensjonsfond utland (SPU). KLP er Norges største pensjonsselskap, som i juli 2021 ekskluderte 16 selskaper knyttet til Israels bosettingsforetak. På lignende måte kunngjorde SPU i september 2021 at det vil ekskludere tre selskaper som er aktivt involvert i israelske bosetninger. Dette er en forsiktig start.

– Til tross for den ulovlige karakteren av israelske bosetninger under folkeretten, fortsetter europeiske finansinstitusjoner å kaste en finansiell livline til selskaper som opererer i bosettingene. Norske og europeiske finansinstitusjoner bør ta sitt ansvar og ekskludere selskaper som er aktivt involvert i ulovlige bosetninger, sier Stein Guldbrandsen, medlem av Arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Fagforbundet er en av fem norske organisasjoner som er med i koalisjonen av 25 europeiske og palestinske organisasjoner som står bak rapporten, sammen med LO, Handel og Kontor i Norge, Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp.

Hele rapporten finner du her: https://dontbuyintooccupation.org