Neste år i Palestina

Koronapandemien har gjort en allerede vanskelig situasjon verre i Gaza og på Vestbredden, og Fagforbundets delegasjonsreiser til Palestina har blitt utsatt. Tross dette holdes kontakten digitalt – på tredagers ambassadørsamling på Sørmarka var det mange gledelige gjensyn med våre venner i samarbeidsorganisasjonene i Palestina.

20.09.2021 av Knut Brobakken
Sist oppdatert: 23.09.2021

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp inngikk i 2009 et samarbeid om prosjekter i Palestina. Samarbeidet er nå i sin tredje periode og varer fram til landsmøtet i 2022.

Ambassadører for kunnskap og engasjement

En viktig del av prosjektet er å formidle kunnskap og engasjement blant våre tillitsvalgte og medlemmer. Det er jobben til Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina. Hver forbundsregion har en eller to ambassadører, som skal spre kunnskap og engasjement på medlemsmøter og andre samlinger. Alle ambassadørene blir med på en reise til Palestina eller Libanon hvor de får møte representanter for de prosjektene som støttes.

Hektisk møtevirksomhet

Programmet på sist samling, som fant sted på Sørmarka 19.-22. august, besto av hektisk møtevirksomhet på Teams og Zoom. Det var mange gripende historier fra en hard hverdag, fortalt av engasjerte kvinner og menn som gjør en utrolig arbeidsinnsats for studenter, kvinner, bønder og fiskere.

Ambassadørene fikk også verdifull faglig oppdatering fra organisasjoner som Breaking the Silence og Grassroots Jerusalem, samt foredrag fra leder i Palestinakomiteen, Line Khateeb og professor emeritus Nils Butenschøn.

Neste år i Palestina!

Både ambassadører og våre kontakter holder motet oppe, og ser fram til å kunne møtes fysisk til neste år. Omkvedet på Teams-møtene med representanter i Gaza og på Vestbredden var «Vi ses neste år i Palestina!»

Les mer om Fagforbundets solidaritetsprosjekter: https://www.fagforbundet.no/om-fagforbundet/solidaritetsprosjekter/