Valgseier og en ny rødgrønn flertallsregjering

13. september blei det klart at Fagforbundet nådde sitt mål, om politisk skifte, åtte år med borgerlig styre er over, og vi får etter all sannsynlighet en rødgrønn flertallsregjering. Lykkes Jonas Gahr Støre med det, står vi overfor en ny politisk hverdag.

16.09.2021 av Gunn Karin Gjul, leder politikk- og samfunnsavdelinga i Fagforbundet
Sist oppdatert: 18.10.2021

Ill. Bård Skarra

En ny rødgrønn flertallsregjering betyr økt gjennomslag for vår politikk. Først skal Fagforbundet og LO sørge for at våre viktigste saker kommer med allerede i regjeringsplattformen. Plattformen legger tunge føringer for politikken til en rødgrønn regjering helt fra starten av.

Utgangspunktet vårt er godt. Veldig mange av våre krav er allerede innarbeidet i partienes programmer. Det skyldes blant annet at det faglig-politiske arbeidet har vært prioritert både av Fagforbundet og de rød-grønne partiene. Mange av våre viktigste saker er allerede en del av Arbeiderpartiets program og tatt med i ulike forpliktende utspill i valgkampen, for eksempel 100-dagers programmet lansert nå i juni 2021, som vi var med på å utforme.

Derfor forventer vi mange gode tiltak umiddelbart, innen arbeidsliv, distriktspolitikk, utdanning og helse. Vi forventer en regjering som vil gi oss rettmessig innflytelse, tar med LO i offentlige utredninger og lytter til våre innspill. Vi skal huske at når Erna Solberg tiltrådte for åtte år siden så sa hun eksplisitt at det var ett mål at LO skulle få mindre makt, og dermed mindre gjennomslag.

Vi må likevel passe på, og følge opp det gode utgangspunktet. Vi har gode innspill til de fleste statsråder og skal følge det opp mot regjering og budsjettarbeidet de neste årene. Men vel så viktig er det at dere holder oppe trykket der ute. Deres lokale stortingsrepresentanter har også programmer og løfter de skal levere på, og det er det samla faglig-politiske arbeidet som sikrer Fagforbundet mest mulig gjennomslag

På valgkvelden fikk vi vite at Stendi aksepterte det prinsipielle i dommen som omdefinerte våre medlemmer fra konsulenter til ansatte. På onsdag var et samlet LO ute og nok en gang krevde lovendring om arbeidstagerbegrepet i arbeidsmiljøloven. Den  lovendringen kommer nå.  Slik blir vår nye hverdag. Vi kan stille krav basert på vår politikk, og forvente å få gjennomslag. Så vet vi at det etter hvert blir hardere prioriteringer. Enhver tillitsvalgt som har jobbet fagligpolitisk opp mot kommunestyrer , helseforetak eller fylkesting vet at det er ikke penger til alt vi vil. Vi må prioritere og sakene våre må følges helt fram.

Fagforbundet er en organisasjon som lever av, for og med forhandlinger. Hvis vi ikke får det som vi vil så fremmer vi kravene på nytt, og på nytt til vi får det som vi vil. Det skal vi også gjøre mot en rødgrønn regjering. Rekker de ikke alt på fire år, må de gjøre nok til at de gjør seg fortjent til gjenvalg. Det skal vi da bidra til.

Men først skal dere ha lov til å suge på karamellen. Vi vant, det er lov å feire – gratulerer med ny regjering.