– Fagforbundet har gjort en formidabel innsats i valgkampen

Yngst på tinget: Fagforbundets medlem Åse Kristin Ask Bakke får plass på Stortinget (Foto: Lars Helgerud / Fagforbundet)

Åse Kristin Ask Bakke er sykepleier og medlem i Fagforbundet. Nå går hun fra en deltidsstilling i hjemmetjenesten i Ålesund kommune til fast plass på Stortinget.

16.09.2021 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 23.09.2021

I valgkampen har hun fått drahjelp av Fagforbundet; nå blir 25-åringen fra Møre og Romsdal blant de yngste representantene i den kommende perioden.

Hva blir viktigst for deg?

– Det blir mange saker, for det er jo flere ting å ta tak i etter åtte år med høyreregjering. Men det er klart at ulikhet og velferdsstaten er veldig viktig. Det å få slutt på å kunne foreta midlertidige ansettelser er et veldig viktig grep i seg selv. Så må vi ha bedre kommuneøkonomi slik at bemanningen blir bedre og folk klarer å jobbe i hele stillinger.

Hvordan har valgkampen vært for deg?

– Det har vært veldig kjekt, spesielt liker jeg å få reise rundt og prate med folk. Jeg var med på med Fagforbundet sin bil og fikk snakket med mange tillitsvalgte og medlemmer, spesielt om ufrivillig deltid, sier den engasjerte 25-åringen.

– Det er veldig mange sterke historier, for eksempel Inger Anne som hadde 19 prosent fast stilling. Hun hadde lyst å få fagprøven, men siden hun bare har fått vikariat på vikariat, gjorde det at det tok lengre tid enn det burde. Og slike historier er det mange av. Det er jo typisk mye deltid i helsesektoren, men også i barnehager og renhold, sier Åse Kristin.

– Jeg er veldig glad for den valgkampen Fagforbundet har drevet. For meg er det naturlig å være medlem i et LO-forbund. Takk til Fagforbundet og fagbevegelsen for den jobben dere har gjort. Dere har gjort en formidabel innsats i valgkampen og det er jeg veldig takknemlig for, avslutter den ferske stortingsrepresentanten.