Kulturarbeiderne ga kampen for rettferdig pensjon et ansikt

Tar kampen for rettferdig pensjon: Fagforbundets streikende kulturarbeidere.

Tar kampen for rettferdig pensjon: Fagforbundets streikende kulturarbeidere. (Foto: Geirmund Jor)

– Dere kjemper en kamp som burde vært helt unødvendig. Kravet om en pensjon som er lik for kvinner og menn er så åpenbart og innlysende at det er rart vi må streike for det nå i 2021, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik til streikevaktene utenfor operaen.

09.09.2021 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 13.09.2021

LO-lederen deltok i markeringen i Oslo både med å besøke streikevakter og med å delta i kulturmarsjen som ble avholdt. Hun var både på Nasjonalteateret, Det Norske Teateret og på Operaen. I møtet med streikevaktene kom hun med ramsalt kritikk av arbeidsgiverne.

Full støtte

– Det er ikke rart dette endte i streik. Arbeidsgiverne løper fra klare avtaler. Det er gitt tydelige løfter fra arbeidsgiver at en ny pensjonsordning skal være lik for kvinner og menn og vare livet ut, sa LO-lederen.

De tre forbundene som har medlemmer ute i streik er Fagforbundet, NTL og Creo.

- De streikende kulturarbeiderne har et samlet LO bak seg, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Foto: Knut Brobakken

En midlertidig løsning – og et løfte

Det var nemlig en midlertidig pensjonsordning som ble løsningen sist dette var tema. Det var i 2016 og pensjon stod på dagsorden i lønnsoppgjøret også da. For å unngå konflikt ble partene enige om en midlertidig pensjonsordning som ikke tilfredsstilte kravet fra arbeidstakersida for å unngå å kaste kultursektoren ut i streik. I bytte fikk fagforeningen et løfte om at en ny pensjonsordning skulle ha disse kvalitetene: være kollektiv, lik for kvinner og menn og livsvarig.

Fem år etter er problemstillingen nøyaktig den samme. Arbeidstakersida krever en ny varig pensjonsordning som tilfredsstiller avtalen som ble gjort. Det får de nei til, og kulturarbeiderne er i streik.

Imponerende tog gjennom Oslo

Kulturmarsjen gikk fra Operaen og til Nasjonalteateret. På forhånd var det påmeldt over 300 deltakere. Det ble holdt appeller både fra ledelsen i de ulike forbundene og fra politikere som støtter streiken. Fra Fagforbundet holdt nestleder Odd-Haldgeir Larsen appell.

Vil ha hybridpensjon i kultur-Norge! f.v leder i Fagforbundet Teater og Scene, Mari Røsjø, nestleder i Fagforbundet Odd-Haldgeir Larsen og tillitsvalgt fra NTL, Gabrielle Leahytillson. Foto: Knut Brobakken

Kampen for pensjon angår mange

Han sier til Oss tillitsvalgte at de streikende skal vite at de har et samla LO i ryggen.

- Kampen for gode og trygge pensjoner er viktig for alle. Det er fortsatt store forskjeller og mange kamper igjen å ta. Derfor står kulturarbeiderne i en kamp som angår flere enn dem selv. Han la til at det viktigste nå selvsagt er å vinne denne konkrete kampen. Det mener jeg vi skal klare, sier han.

Han legger til at de streikende, fagforeningene dere, tillitsvalgte og andre støttespillere fortjener støtte og ros.

- Streik er det kraftigste kampmiddelet vi har og vi bruker det bare når vi må. Det gjør vi nå.

- Vi veit hva vi driver med!

- Jeg veit at sjefene i kultursektoren framstiller denne konflikten som unødvendig og hevder at de ansatte i realiteten har en bedre ordning i dag enn den vi nå kjemper for å få. Men la det være klart: vi veit hva vi driver med! For en ung kvinne vil forskjellen mellom dagens ordningen og den ordningen vi krever, være flere hundre tusen i løpet av et normalt pensjonistliv. Det er det verdt å kjempe for, sier Odd-Haldgeir Larsen.

Klare for marsj! Foto: Knut Brobakken