Kreativt prosjekt i Fagforbundets SOS-barneby under koronapandemien

Det første bildet Fagforbundet har mottatt fra fotoprosjektet i barnebyen

Det første bildet Fagforbundet har mottatt fra fotoprosjektet i barnebyen (Foto: André Canduco)

Fagforbundet besøker barnebyen i Huambo annet hvert år, men pandemien satt en effektiv stopper for delegasjonen som var planlagt i 2020. 2021 har heller ikke gitt noen muligheter for å få våre jevnlige oppdateringer og møter med de ansatte og barna. Fagforbundet fikk derfor ideen om et fotoprosjekt for et knippe ungdommer for å gi oss inntrykk av hvordan livet i barnebyen er.

03.09.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 24.09.2021

Stoler på egne ressurser

Fagforbundets utviklingsfond hadde de økonomiske midlene, men kunne barnebyen få tak i en dyktig fotograf og lærer i Huambo? Fotografer er en mangelvare i Angola, men det skorter ikke på kreativitet og initiativ i barnebyen. Fagforbundet kunne tipse ledelsen om André i Finnmarkshuset.

For noen år tilbake da Fagforbundet var på lunsjbesøk i huset, fortalt André at han jobbet som lærling på et lokalt bilverksted. Han var uhyre glad for opplæringen han fikk, men aller mest fordi eieren lot han bruke et rom i lokale som studio hvor han kunne dyrke sin hobby som portrettfotograf. Han viste fram sine seneste fotografier som virkelig imponerte med nydelig lyssetting og skarphet.

Barnebyens ledelse lot seg overbevise og spurte André om han ville være prosjektleder for Fagforbundets idé. André er en av de unge som har flyttet ut av barnebyen og bor nå sammen med sin biologiske bror i Huambo. Han har fortsatt med hobbyen sin og har nylig fått sitt første oppdrag som bryllupsfotograf. Det var klart at han var rede til å påta seg å være prosjektleder og dele av sin kunnskap og fotoglede.

5 ungdommer deltar i fotogruppen

Fem unge har nå startet på opplæringen. To kommer fra lokalsamfunnsprogrammet og de tre andre kommer fra ungdomsleilighetene. En av jentene som deltar ønsker å utdanne seg til journalist og fotokurset vil være en klar styrke på hennes vei.

Dersom prosjektet blir vellykket, så er det mulig at flere unge gis muligheten til å delta.