Jubel i Arendal: Nå får ambulansepersonell betalt for hele nattevakta

Tidligere ble de ansatte på ambulansestasjonen i Arendal betalt for kun 20 minutter av hver time for nattarbeid, altså passiv tid. Fagforbundet krevde betalt for alle nattas timer og minutter – og fikk gjennomslag.

26.08.2021
Sist oppdatert: 09.09.2021

– Det har vært en lang vei fram, men i dag kan vi glede oss over at vakt på vaktrommet ikke lenger regnes som passiv tid. Det blir stas å fortelle dette til de andre på stasjonen, sier klinikktillitsvalgt Lars Vereide, som er hovedarkitekten bak den flotte nyheten.

– For meg er bildet klart og tydelig. Når man er til stede på arbeidsplassen, skal man få betalt for den tiden man faktisk er der, legger han til.

Seieren gir trolig gjenlyd langt utenfor Arendals bygrenser. Christin Ø. Haslestad, leder av Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet Agder, har trua på at den nye ordningen blir innført også andre steder.

– Dette blir utvilsomt noe som fanger interessen hos flere ambulanseansatte landet rundt. Ordningen med passiv tid på natt har gått ut på dato, ikke minst fordi det blir flere og flere ambulanseoppdrag, kommenterer hun.

Mindre hvile

Aktiviteten til yrkesgruppa i Arendal øker for hvert år, og det er også tendensen i resten av Ambulanse-Norge. Det betyr en større arbeidsbelastning – at mer og mer av nattevakta går med til livreddende arbeid.

I Arendal er det to ambulanser tilgjengelig for nattoppdrag. Den ene av dem har stort sett oppdrag hele tiden, og der har det vært såkalt en til en betaling, altså betaling for hele timen. Den andre har vært en reservebil, der mannskap og bil kun skal hvile seg, men Haslestad sitter på statistikk som viser at reservebilen er ute og ruller to av tre netter. Det blir med andre ord mindre og mindre hviletid.

Mer fritid

Den nye bestemmelsen innebærer dessuten at to og en halv ukes fritid kan avvikles utenfor arbeidsplassen, i motsetning til tidligere hvor fritiden i praksis ble avviklet på vaktrommet.

– Takket være iherdig innsats fra Fagforbundets tillitsvalgte i nærmere to år, har alt falt på plass. Dette er en gledens dag for Arendals ambulansepersonell
– som til alle døgnets tider sørger for at innbyggerne får hjelp når de trenger det, avslutter Haslestad.