Victoria De Oliveira

Fagforbundet Ungs ferske leder er bosatt i Drammen og omtaler seg selv som jovial - et hedersbegrep i byen.

23.08.2021 av Jan Tore Skjelbek
Sist oppdatert: 02.09.2021

– Jeg er opptatt av at folk skal ha det bra. Da er selvironi og humor viktig. Det er mye alvor i hverdagen på jobb for Fagforbundet, men jeg trenger ikke være beinseriøs hele tida, kommenterer hun.

Victoria De Oliveira (29) vokste opp i Skiptvet i Østfold. Hun utdannet seg til vernepleier i Fredrikstad og slo seg etter hvert ned i Drammen med mann og to barn. Hun tok nylig over som leder for Fagforbundet Ung etter Mats Monsen.

Overbeviser politikere

Ung kvinne med helsebakgrunn er utvilsomt gjenkjennbart for mange av forbundets medlemmer. De Oliveira vil snakke på vegne av tusenvis av unge kvinner som ikke har fått den heltidsstillingen de ønsker seg.

– Det er de unge og kvinner som er hardest rammet. Det er Fagforbundets yrkesgrupper som utsettes for urettferdigheten. Det er dem som må leve med de lave stillingsbrøkene, sier hun.

Hun jobber for en heltidsreform etter valget. Og ja, hun har trua på at de rødgrønne går seirende ut, og at de setter makt bak kravet.

– Vi sier at vi har en krise i helsevesenet, at vi mangler folk, men så evner vi ikke å gi folk fulle stillinger. Det er trist og uforståelig. Vi må stå i kampen til folk får en jobb de kan leve med og av. Min jobb er å sørge for at våre politikervenner blir like overbevist som oss, kommenterer hun.

Rødgrønt smilefjes til gratis tannhelse

Fagforbundet Ung har hatt det som kampsak siden 2014, men det er først nå at tannhelse har seilt opp som et brennhett tema i valgkampen. Til stor glede for den nyvalgte Ung-lederen. Flere partier lytter ekstra godt når hun tar til orde for at unge ikke skal behøve å betale regninga fra tannlegen.

– Det er ingen tvil om at tannhelsesaka vår er i vinden. Jeg er overbevist om at vi får til en ordning som gjør at alle får råd til å smile fra øre til øre, og ikke skamme seg på grunn av dårlig tannhelse. Vi lever i et velferdssamfunn, og da er det på tide at hele kroppen, også tennene, blir en del av velferdsordningen.

Alle de rødgrønne partiene har bitt seg merke i tannbudskapet til ungdommen. Blant annet bokførte Fagforbundet Ung en seier da senterungdommen fikk voksenpartiet med på laget under årets Senterpartiet-landsmøte.

De Oliveira kan blant annet treffes på rullende stand, på Fagforbundet Ungs skreddersydde tannhelsesykkel. Sist sett på Arendalsuka (bildet).