Internasjonal spalte s. 8 Vaksinemangelen dreper arbeiderklassen

I de fattigste landene er fremdeles spørsmålet om å få tilgang til vaksiner helt avgjørende.

19.08.2021 av Rolv Rynning-Hanssen
Sist oppdatert: 25.08.2021

Uten vaksiner har arbeidsplasser blitt stengt, uformell handel blir i stor grad fjernet, markeder er stengt. Folk blir fattigere og mange sulter. Kanskje flere dør av sult enn av covid.

Men for noen er det motsatt: Minst ni personer har blitt nye dollarmilliardærer siden starten av pandemien, takket være ekstrem fortjeneste for de farmasøytiske selskaper med monopol på vaksiner.

G20 og Norge blokkerer

Viktige medlemmer av G20 blokkerer tiltak som skal stoppe selskapenes monopolkontroll av vaksineproduksjon. Samtidig stiger dødstallene i fattige land. Norge er også en propp i systemet fordi regjeringa går mot forslaget som skulle lette på selskapenes vaksinemonopol.

De nye milliardærene har en samlet formue på 19,3 milliarder dollar, nok til å fullvaksinere alle mennesker i lavinntektsland 1,3 ganger. Disse landene har bare mottatt 0,2 prosent av det globale tilbudet av vaksiner, til tross for at de har ti prosent av verdens befolkning.

Enorm rikdom

I tillegg har åtte eksisterende dollarmilliardærer - som har omfattende porteføljer i farmasikonsernene som lager vaksinene - sett sin samlede formue øke med 32,2 milliarder dollar, nok til å fullvaksinere alle i India. Denne enorme rikdommen går til en håndfull mennesker – fra vaksiner som stort sett var offentlig finansierte.

Anna Marriott, Oxfams helsepolitiske leder, sa: «Disse milliardærene er det menneskelige ansiktet på den enorme profitten mange farmasøytiske selskaper tjener på monopolet de har på disse vaksinene. Disse vaksinene ble finansiert av offentlige penger og burde først og fremst være et globalt allmennytt, ikke en privat gevinstmulighet. Vi må raskt avslutte disse monopolene, slik at vi kan skalere vaksineproduksjonen, redusere prisene og vaksinere verden.»

Fagforbundet mot monopol

Fagforbundet og internasjonal fagbevegelse var tidlig ute og støttet forslaget om å midlertidig bryte opp vaksinemonopolet. USA støttet forslag fra Sør-Afrika og India til Verdens handelsorganisasjon om å midlertidig bryte opp disse monopolene. Spania har erklært sin støtte. Dette samme har over hundre utviklingsland, over hundre verdensledere og nobelprisvinnere og paven.