Fagforbundsuka og rekordmange nye medlemmer for juni

Et knippe sosiale medier-poster fra Fagforbundsuka 2021

Et knippe sosiale medier-poster fra Fagforbundsuka 2021 (Foto: Faksimiler fra Facebook)

Fagforbundet sklir aldri rolig inn i sommerferien. I slutten av juni hvert år er hele organisasjonen i full sving med arbeidsplassbesøk og verving som oppladning til en velfortjent sommerferie.

01.07.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 19.08.2021

Fagforbundsuka er godt forankret ute i fagforeningene. Fagforbundet har gjennomført to fagforbundsuker i året siden 2008.

- Det har vært gøy å følge med på all den gode aktiviteten ute i fagforeningene. Jeg er imponert over hva vi får til også i år, selv med noen koronautfordringer, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

Digitale fagforeninger

- Vårt inntrykk, utfra det vi kan se i sosiale medier, er at det har det vært veldig bra aktivitet, og til og med litt mer aktivitet enn i 2020, forteller nestleder Larsen.

Det viser at vi ikke bare har blitt bedre på å møtes på teams i løpet av det siste året, men at både den digitale kompetansen og mulighetene til fagforeningene har blitt bedre.

Synlig, nær og stolt

Hovedmålet med fagforbundsukene er at Fagforbundet skal være synlig, nær og stolt, hvor medlemsvekst er den viktigste konkrete målsettingen.

Mye av aktivitetene ute i fagforeningene har foregått på sosiale medier. Foreningene har vært flinke til å lage for eksempel spørrekonkurranser på Facebook eller digitale seminar.

Viktig med plasstillitsvalgte

Hos mange fagforeninger har plasstillitsvalgte stått for utdeling av fagforbundsstæsj, kaker, frukt og matpakker da det har vært vanskelig å komme inn på alle arbeidsplasser grunnet korona.

Foreningene har gjennomført en hel rekke andre tiltak, som stand utenfor arbeidsplassen, delt ut matpakker til nattevakter, sendt ut e-post med sommerhilsen eller gitt gavekort til tillitsvalgte for å kjøpe inn mat, frukt, is og godis ute på arbeidsplassene.

Tidenes beste vervejuni

- Målet om medlemsverving har fagforbundsuka i hvert fall bidratt til; Fagforbundet har aldri vervet så mye i juni noen gang før, jubler en stolt nestleder Odd Haldgeir Larsen.

Antall innmeldte i juni siste fem år:

• Inn i juni 2021: 2 165
  • Inn i juni 2020: 2 135