Brakseier for Fagforbundets medlemmer i Stendi-saken i lagmannsretten

Viktig og riktig seier: Forbundsadvokat i Fagforbundet, Kjetil Edvardsen, mener avgjørelsen må føre til en radikal omlegging i den private omsorgsbransjen. (Foto: Birgit Dannenberg)

Borgarting lagmannsrett har gitt de 22 omsorgsarbeiderne i Stendi medhold i at de hele tiden har vært arbeidstakere, til tross for at de har blitt behandlet som selvstendige næringsdrivende (oppdragstakere). Nå får omsorgsarbeiderne etterbetalt millioner fra velferdsselskapet.

29.06.2021 av Informasjonsavdelinga (pressemelding)
Sist oppdatert: 02.07.2021

De 22 omsorgsarbeiderne mottar betydelige etterbetalinger, og avslutningen av deres kontrakter er satt til side som ugyldig. Borgarting lagmannsrett utmåler også erstatning og oppreisningserstatning. Stendi blir dømt til å betale omsorgsarbeiderne 24,1 millioner kroner, pluss betydelige forsinkelsesrenter. De tilkjennes også sakens omkostninger, på 17,5 millioner kroner.

Viktig sak - viktig seier

Mette Nord, leder i Fagforbundet, sa da rettsprosessen startet at dette er en av de viktigste arbeidslivsrettssakene i vår tid. Nå jubler hun:

Fagforbundets leder, Mette Nord.
Foto: Birgit Dannenberg

– Dette er brakseier for våre medlemmer som har kjempet denne kampen i to rettsinstanser. Men det er også en uhyre viktig seier for Fagforbundet og andre som arbeider for et anstendig og regulert arbeidsliv. Borgarting lagmannsrett har utvetydig slått fast at Stendi år etter år har brutt loven og gjennom dette utsatt våre medlemmer for grove brudd på deres rettigheter som arbeidstakere. Vi forventer at Stendi, bransjen for øvrig og NHO tar inn over seg dette og sørger for en opprydding. Vi kan ikke ha lovløse tilstander i norsk arbeidsliv, der grådige arbeidsgivere tjener store penger på å slite ut helsa til vanlige arbeidstakere.

Krystallklart arbeidstakerbegrep

Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen i Fagforbundet har ført saken for medlemmene:

– Først og fremst er jeg svært glad på vegne av våre 22 medlemmer som har stått i en voldsom belastning over lang tid. De har vært svært dårlig behandlet av Stendi i denne prosessen, og det er både riktig og viktig at de vinner frem i Borgarting lagmannsrett. Avgjørelsen må føre til en radikal omlegging i den private omsorgsbransjen, og avgjørelsen bør videre føre til at tilsynsorganer og offentlige aktører går i seg selv og reflekterer over hvordan dette kan ha pågått i en årrekke uten at det er grepet inn.

Edvardsen trekker fram at lagmannsretten er krystallklar på arbeidstakerbegrepet, i tråd med saksøkernes syn. I dommen heter det:

«(...) Stendi har bygget på en uriktig forståelse av arbeidstakerbegrepet når selskapet har behandlet ankepartene som oppdragstakere. Allerede dette er objektivt sett en alvorlig feilvurdering ettersom den har hatt store konsekvenser for ankepartene.»

Dommen har en ankefrist på en måned.