Sara Bell: Fagforbundet-leder Sara skal på Stortinget for å kjempe for arbeidsfolk

Vanligvis styrer Sara Bell Fagforbundet Bergen, men til høsten kan hun havne på Stortinget. Da er hun klar for å ta kampen for flere hele og faste stillinger og mindre ulikhet i samfunnet.

24.06.2021
Sist oppdatert: 02.07.2021

Sara Bell er oppvokst i Bergen. For henne var det tydelig fra tidlig av at forskjellene i samfunnet skyldes urettferdighet. Etter noen år rundt om i verden, blant annet Storbritannia, Danmark og Australia, kom Sara tilbake til Bergen. Da hun kom tilbake til Bergen begynte hun å jobbe i akuttbarnevernet. Det har gitt bergenseren innsyn i hvor kort avstanden er fra et liv innafor til et liv utafor.

 Som leder av Fagforbundet i Bergen har Bell tatt kampen for sine medlemmer. Flere hele og faste stillinger og høyere bemanning har vært viktige saker som fagforbundet har jobbet mot kommunen for.

 - Noe av det viktigste jeg som fagforeningsleder har jobbet med er å sikre flere hele og faste stillinger, kun slik kan ansatte i helse- og omsorgsektoren få økonomisk frihet.

Bell var også sentral i kampen mot Bergen kommunes utstrakte bruk av vikarbyrå for å gjøre velferdsoppgaver. Kampen ble kronet med seier da Bergen kommune sa opp avtalen med orange helse etter at det ble avdekket at byrået ikke hadde betalt ansatte timelønn etter tariff og brutt hviletidsbestemmelsene og hadde ulovlige bestemmelser i arbeidskontraktene.

Til høsten kan det hende at Sara Bell skal på Stortinget. Der vil noen av hennes viktigste kamper være å gi alle barn like muligheter, uavhengig av bakgrunn. Det mener hun man kan sikre gjennom å sørge for at alle får muligheter til å gå i en god barnehage og skole og gi alle tilgang på fritidsaktiviteter.

Du kan lese mer om Sara Bell på Facebook-siden hennes