Valgkampmaskinen er i gang

Samarbeid på stand: Forbundsregion Trøndelag samarbeider med andre forbund og LO i valgkampen. F.v.: Anita Presthus, hovedtillitsvalgt i Midtre Gauldal kommune, Steinar Krokstad (4. kandidat valgkrets Sør-Trøndelag og nestleder i Fellesforbundet), Hege Rovik (LO Trøndelag), Kai Arne Lien (fagforeningsleder i Midtre Gauldal), Marie Jonsson (opplæringsansvarlig i Fagforbundet Trøndelag), Roar Øverås (regionsekretær i Fagforbundet Trøndelag). (Foto: Tarjei Leistad)

Nå er det vår tur! Med nytt slagord, nye filmer, nytt valgkamp-materiell, nyfolierte bobiler og superringere på laget ruller Fagforbundet i gang valgkampen etter sommeren.

24.06.2021 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 24.06.2021

Fagforbundet Trøndelag har tjuvstartet med bobilturné.

– Vi bestemte oss for å være fjorten dager på veien før sommeren og fagforbundsuka, så forbundsuka blir en liten bonusuke. Vi kjører en turné i pandemiens ånd – med fokus på smittevern, der vi deler ut materiell til fagforeningene og snakker med tillitsvalgte, sier Tarjei Leistad, nestleder og valgkampansvarlig i Forbundsregion Trøndelag.

Satser på plasstillitsvalgte

– Det viktigste nå er å komme i kontakt med de tillitsvalgte, som igjen er viktig for å få i gang dialogen ute på arbeidsplassene. Vi satser først og fremst på de plasstillitsvalgte – det er gjennom dem vi får delt ut materiell videre.

Det blir ikke så mange arbeidsplassbesøk, men fagforeningene er flinke til å samle folk.

– Nå er vi på vei til Heim, hvor de har samlet sine plasstillitsvalgte slik at vi får tatt en prat med dem. Vi deler ut materiell som det står «Bruk stemmeretten» på. Det er sjokolader, seigmenn, hjertedrops og plaster, sier Leistad.

Opptatt av kjernesakene

Han synes det er godt å komme i gang.

– Stemninga ute er kjempepositiv. Jeg har fått gode tilbakemeldinger. Folk er glade for at vi er så tidlig ute, og de tillitsvalgte er glade for å være i gang. Folk synes jo dette er veldig viktig og er veldig opptatt av at vi får bytta regjering.

Og det er kjernesakene til Fagforbundet som går igjen.

– De vi møter er opptatt av å utjevne ulikheter, av faste hele stillinger, trygghet for lønn under sykdom og en god pensjon, forteller Leistad.

Travel innspurt

De tre siste ukene før valget blir travle.

De tre siste ukene før valget kjører vi på. Vi utvider med en uke og en bil, så da blir det tre uker med tre biler rundt omkring i fylket. Da får vi enda bedre tid på hver plass. Vi håper det lar seg gjøre med enda flere arbeidsplassbesøk i neste runde, sier Leistad.

Må overbevise 100 000

Fagforbundet Trøndelag har også laget egne valgkampfilmer.

– Medlemmer fra forskjellige steder i fylket snakker om hvorfor de har lyst til å bruke stemmeretten. De skal vi legge ut på sosiale medier innimellom de andre filmene, forteller Leistad. Han oppfordrer alle medlemmene til å bruke stemmeretten.

Gjør de det kan Fagforbundets medlemmer avgjøre valget og skaffe Norge ny regjering til høsten. Hele én av ti velgere er medlem av Fagforbundet. Av dem er det 100 000 som ennå ikke har bestemt seg.

Les også: Fagforbundets medlemmer kan avgjøre valget

Les også: Superringerne fra Nordland

Les også: Slik blir den digitale valgkampen

Årets kampanje: Disse tre karakterene vil du garantert møte på i løpet av årets valgkamp. Tegningene er av prisbelønte Christian Bloom, og skal benyttes sammen med slagord på mye av vårt valgkampateriell.