Ansatte i offentlig sektor holder velferdsstaten i gang

23. juni er FNs dag for offentlige tjenester. - Det siste året har vi sett hvor viktige offentlige ansatte har vært for å bekjempe pandemien og betydningen av en sterk offentlig sektor. Gratulerer med dagen, sier Mette Nord.

23.06.2021 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 24.06.2021

Dagen ble markert for første gang i 2003 og målet er å synliggjøre hvor viktige offentlig tjenester og alle de ansattes er i vårt daglige liv. Alle gjør en utrolig viktig jobb for fellesskapet og sikret at felles verdier blir ivaretatt.

I 2019 ble Mette Nord valgt til president i European Public Service Union (EPSU). Lederen av Fagforbundet synes det er viktig å markere dagen.

Hvorfor er denne dagen viktig?

- Det er en markeringsdag for offentlig ansatte og betydning offentlig sektor har for samfunnet. Jeg ønsker å hylle de offentlige ansatte i dag som holder velferdsstaten i gang. Alt fra renholdere til brannkonstabler til helsepersonell. En ekstra stor takk til alle som har jobbet med smittesporing også, sier Mette Nord.

Hvilke saker mener Fagforbundet er viktige for offentlige ansatte?

- Det er tjenester i egenregi. Offentlige velferdstjenester og samfunnskritiske jobber skal ikke konkurranseutsettes. Vi må ha kontroll over disse tjenestene for å sikre god kvalitet. I tillegg er det viktig å styrke bemanningen og ha folk i hele faste stillinger, sier lederen av Fagforbundet.

Dagen hedrer de menneskene som jobber i offentlig sektor verden rundt. Tusen takk for den gode jobben dere gjør.

PS Day for web (2) 950px copie.jpg