Gla’ nyhet fra barnebyen: Ansatte fullvaksinert i juni

Alle ansatte i barnebyen, skolen, barnehagen og lokalsamfunnsprogrammet har mottatt sin første vaksinedose mot Covid-19, og andre dose blir satt i løpet av juni. Dette er svært gode nyheter. Barna i Oslohuset og SOS-mor Mariana har sendt en hilsen til Fagforbundet og ønsker alle en koronafri sommerferie.

08.06.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.06.2021

Totalt i Angola var det 5 juni 2021 registrert 35 772 smittede, 28 880 friskmeldte og 797 dødsfall. Det er relativt liten test-kapasitet, og korona-restriksjonene har vært og er fortsatt strenge.  Barnehagene og skolene er åpne med smittevernstiltak. Omsorgspersoner i lokalsamfunnsprogrammet blir prioritert i barnebyen og får sin første dose i løpet av juli og august.

Mai-statistikken

Alle forbundsregionene fikk nedgang i antall faste bidragsytere sist måned.  Det kan ha en sammenheng med at SOS-barnebyer Norge kontaktet norsk media med opplysning om at en ekstern granskningsrapport «A duty to act» konkluderte med at SOS-barnebyer Internasjonalt ikke hadde fulgt opp eller ikke fulgt opp godt nok 22 eldre varslingssaker om korrupsjon og overgrep.  SOS-barnebyer Norge har vært drivkraften for den ekstern granskningen utført av det norske advokatfirmaet Wiersholm. Åpenhet har vært viktig i denne prosessen.  SOS-barnebyer internasjonalt står nå sammen om oppryddingen, og en ny ledelse skal sørge for at de nødvendige endringer i organisasjonen kommer på plass.

– Vi setter stor pris på at SOS-barnebyer, Norge, tok dette initiativet. Det er viktig at det blir ryddet opp internasjonalt så raskt som det gjøres nå, så vi kan vite at alle barn i SOS- barnebyer sine programmer kan være like trygge som barna i Fagforbundets barneby, uttalte forbundsleder Mette Nord tidlig i mai.

Fagforbundets barneby i Huambo var ikke berørt. Flere faste bidragsytere og barnebykontakter til gir tilbakemeldinger om hvor viktig det er å ikke svikte barna i barnebyen vår og fortsette å være fast giver. Det er også viktig å få andre til å verve seg slik at barnebyen fortsetter å ha en trygg og forutsigbar økonomi.  Det er gledelig og inspirerende å se at Fagforbundet Ung har i mai en liten økning i antall bidragsytere.

Les hele statistikken her