Landets minste streik er landets viktigste

Fagforbundets nestleder Sissel M. Skoghaug hyller de sju Røde Kors-ansatte i Fjaler i Sunnfjord for sin utrettelige kamp for en rettferdig pensjon.

16.06.2021
Sist oppdatert: 02.12.2021

Det har gått flere uker siden de ansatte ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter måtte bytte ut arbeidstøy med streikevester. Nestlederen (i rødt midt på bildet) møtte dem utenfor rehabiliteringssenteret. Det gjorde inntrykk.

- Jeg er utrolig stolt av at de står i denne kampen. De kjemper en rettferdig kamp som betyr masse for utrolig mange i hele landet, sier Skoghaug.

Det kommer inn massiv støtte til den lille kolonien på streikeplassen i Fjaler – fra LO-familien, fra andre fagorganisasjoner og fra flere politiske partier. Det kommer i form av støtteerklæringer, det kommer blomster og de blir påspandert mat.

- De står ikke alene. Jeg har understreket at selv om de er få, så er hele Fagforbundet i streik sammen med dem. I tillegg får de støtte fra langt flere enn oss i forbundet, sier hun.

Røde Kors – en kommersiell aktør

Striden står om pensjon. Arbeidsgiver vil erstatte den offentlige tjenestepensjonen som de ansatte har i dag med en ordinær innskuddspensjon som hverken er kjønnsnøytral eller livslang.

Innskuddspensjonen varer i praksis kun fram til fylte 77 år. Etter det må de klare seg på kun folketrygden. Det kunne ikke Fagforbundet godta, og det ble streik fra 19. mai.

- De ser veldig godt hvor viktig det er at de streiker – ikke bare for seg selv, men også for framtidige ansatte og andre virksomheter som kan bli utsatt for det samme. Det er utrolig viktig at de ikke står igjen med langt lavere pensjon etter de fyller 77 år. De har en god sak, og de har hele Fagforbundets organisasjon i ryggen, poengterer Skoghaug.

Røde Kors er en ideell aktør, en høyt respektert organisasjon, men de tilbyr allikevel de ansatte en pensjon de ikke kan leve av et helt liv.

- Det er ingen rimelighet i at Røde Kors, som leverer helse- og omsorgstjenester på vegne av det offentlige - fra Helse Vest, skal ha en mye dårligere pensjonsordning enn andre i samme sektor, kommenterer Skoghaug.

- I denne saken opptrer Røde Kors som en hvilken som helst annen kommersiell privat aktør, legger hun til.

Streik i Fjaler: Fra venstre Ralf Einar Joannesen, leder Fagforbundet Vestland, Solbjørg Øen, Rolf Bjørkås, Maryia Ophaug og Ester Alisøy.