Bli med på solsikkekonkurranse

Vær med å farge Norge gult!

Vær med å farge Norge gult! (Foto: Ingunn Eriksen)

I år har vi tenkt å gjennomføre en konkurranse blant alle faste bidragsytere og Fagforbundets regionskontorer. Bli med på å synliggjøre engasjementet for Fagforbundets SOS-barneby, skape entusiasme gjennom aktiviteter og gjøre noe morsomt sammen. Og dyrker dere mange nok, kan dere selge disse til inntekt for barnebyen i Huambo.

01.06.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 08.06.2021

Solsikken er SOS-barnebyers blomst og den symboliserer betydningen av god omsorg. Akkurat som et solsikkefrø trenger næring og solas kjærlighet for å gro og blomstre, trenger barn god omsorg for å utvikle sine iboende evner og bli ressurssterke voksne.

Noen enkle tips:

1. Så gjerne direkte i mai -juni. Dette gjelder også nord i landet med mindre du har plantelys. Velg den mest solrike plassen. Blomsterhodene vender seg mot øst, det vil si at det er best å plante frøene på vestsiden på den solrike plassen.
  2. Husk å vanne jevnlig  - gjelder spesielt når frøene spirer, planten er ung, og i ukene før og under blomstring.
  3. Det er lurt å gi høye solsikker støtte.

Konkurransen har fem kategorier:

1. Den høyeste i hagen

2. Den høyeste i verandakassen

3. Det rareste stedet

4. Det beste «selfiebildet»

5. Det hyggeligste stedet for å glede andre

Send inn bildene innen 1. oktober til ingunn.eriksen@fagforbundet.no.

Det blir en grundig jurygjennomgang, der det også vil bli lagt vekt på hvor i landet solsikken dyrkes, nord for Bodø gir ekstrapoeng🌻.

Premie i hver kategori er et valgfritt gavekort på 1 000 kroner hos enten Mester Grønn eller Felleskjøpet.