Vi er i streik for en god pensjonsordning

Fagforbundets medlemmer på Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter er nå i streik for å få på plass en god pensjonsordning, både for de som jobber der nå og for fremtidige ansatte.

25.05.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.06.2021

Spesialrådgiver i Fagforbundet, Steinar Fuglevaag, forklarer om bakgrunnen for konflikten.

Kort om konflikten

Kortversjonen av konflikten har utgangspunkt i at rehabiliteringssenteret har i dag offentlig tjenestepensjon. Det er en pensjonsordning som er lik det kommunalt ansatte har og lik det som ansatte på helseforetakene har.

Det er nå en diskusjon om å endre dette pensjonssystemet. Fagforbundet har vært tydelig på at vi ønsker å videreføre de viktigste verdiene i en ny ordning.

Livsvarig tjenestepensjon til både kvinner og menn!

Det vil si at alle skal være sikret en livsvarig tjenestepensjon, og den må være lik for kvinner og menn på grunn av forskjellene i levealder. Det vil si at det må spares litt mer for kvinner.

Dette har vi ikke blitt enige med arbeidsgiver om.