Alle vil ha digitale økosystemer – men hvordan skal de styres?

(Foto: anerikke)

Et økende antall norske virksomheter er en del av et digitalt økosystem. Ett eksempel er Finn, som har etablert et vellykket økosystem for rubrikkannonser, ved å knytte sammen selgere og kjøpere av varer og tjenester. En annen nasjonal suksesshistorie er Altinn, som knytter sammen innbyggere og bedrifter ved hjelp av offentlige registerdata. Det kommer delegasjoner fra hele verden for å lære av dem. Les mer i denne kronikken av Bendik Bygstad, professor ved Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo, og professor II ved NHH Jon Iden professor ved Norges Handelshøyskole, NHH.

20.05.2021
Sist oppdatert: 04.06.2021

Et digitalt økosystem består av flere bedrifter - og deres digitale løsninger og tjenester – alt knyttet sammen ved hjelp av Internett.  Det er ingen som eier dem, de har flytende grenser, og er i konstant utvikling. Økosystemer vokser organisk gjennom bruk og såkalte nettverkseffekter: Jo flere tilbydere på Finn, jo flere kunder – som igjen fører til flere tilbydere. I sentrum av et digitalt økosystem finner vi en digital plattform, som muliggjør utveksling av data og tjenester data mellom ulike grupper.

Digitale økosystemer stimulerer innovasjon og næringsutvikling, men gir nye utfordringen når det gjelder innkjøp, beslutninger og samarbeid.

Les mer her: https://www.digi.no/artikler/debatt-alle-vil-ha-digitale-okosystemer-men-hvordan-skal-de-styres/510126