Fare for streik ved Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter

Riksmekleren

Det kan bli streik ved rehabiliteringssenteret i Fjaler i Vestland fra 19. mai. Fagforbundet har tatt ut sju ansatte i første fase.

14.05.2021 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 26.05.2021

Meklingsfristen går ut ved midnatt i dag 18. mai. Hvis ikke Fagforbundet og forhandlingsmotpart Spekter blir enige innen fristen, blir det streik fra arbeidstidens begynnelse dagen etter.

Striden står i første rekke om tariffesting av en god og trygg pensjon. Forbundet har kjempet fram det som omtales som hybridpensjon for tusenvis av medlemmer i flere sektorer – og vunnet fram.

Sist ut var Norlandia-barnehagene, som innførte ordningen rett før jul i fjor. Dette er den nyeste og mest moderne modellen for tjenestepensjonen vi har i Norge. Den er like god for kvinner og menn, og den var livet ut.

Går i front for gode pensjonsrettigheter

Fagforbundets medlemmer på rehabiliteringssenteret på Fjaler står opp for en viktig sak – for seg selv, og ikke minst for ansatte som kommer etter dem. Dessuten går de i front for å kjempe for gode og trygge pensjonsordninger for alle Fagforbundets nærmere 400.000 medlemmer.

Fagforbundet står alltid på krava for medlemmene. Det gjelder selvsagt også i et lite tariffområde med få medlemmer. Alle er like viktige.

Fagforbundet går inn i meklingen den 18. mai med mål om å komme til enighet. Hvis partene ikke blir enige om gode pensjonsrettigheter for de ansatte, blir vi imidlertid nødt til å gå til streik.