Fordøm volden mot palestinerne, og trekk Oljefondet ut av okkupasjonen

Det som begynte med nok en fordrivelse av fire familier til fordel for ulovlige bosettere i Sheikh Jarrah-nabolaget i Jerusalem, har nå eskalert til rakettangrep med flere titalls drepte sivile og flere hundre skadede, de aller fleste på palestinsk side.

11.05.2021
Sist oppdatert: 11.05.2021

–De folkerettsstridige bosettingene støttes med våre felles sparepenger, sier Norsk Folkehjelps generalsekretær, Henriette Westhrin. –Det kan vi ikke godta.

En undersøkelse gjennomført av Fagforbundet og Norsk Folkehjelp viser at Oljefondet har over 165 milliarder er investert i 64 selskaper med virksomhet knyttet til den folkerettsstridige okkupasjonen av Palestina. Det er over 30 000 kroner per norske statsborger som kan bidra direkte til beslaglegging av jord og naturressurser, rivning av hjem og tvangsflytting, skade på eiendom og livsgrunnlag, innskrenket bevegelsesfrihet, og voldelige angrep og trakassering.

–Dette er uten tvil villet poltikk fra Israel. Vi tar sterk avstand til angrep mot sivile fra alle parter, men man må se palestinernes reaksjon i sammenheng med den systematiske undertrykkelsen og trakasseringen de utsettes for. De opplever daglig brudd på menneskerettigheter, og er ofre for grov urettferdighet, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet krever at Norge trekker sine investeringer i selskap som bidrar til å støtte den folkerettsstridige okkupasjonen av Palestina. Norge har tidligere påpekt at Israels ulovlige bosettinger undergraver muligheten for en fredelig løsning på konflikten, da bør vi ikke støtte dem med milliarder.

Samtidig må Norge bruke sin plass i Sikkerhetsrådet, og jobbe for at de fordømmer volden vi nå ser mot palestinerne, og kommer med en offentlig uttalelse omkring dette. Det må tas til orde for en mer aktiv og ambisiøs implementering av differensiering mellom staten Israel og det okkuperte palestinske området i medlemstaters samhandling med Israel, i tråd med FNs sikkerhetsrådsresolusjon 2334 (2016).

–Om vi skal ha sjans til å hindre ytterligere eskalering og tap av enda flere uskyldige sivile, må det handles nå. Vi står overfor en situasjon som ligner den vi så da det sist brøt ut en blodig og tragisk krig i Gaza, vi har rett og slett ikke råd til å vente, avslutter Westhrin.

Vær med å støtt Fagforbundets og Norsk Folkhjelps kampanje mot Oljefondets investeringer i okkupasjonen.