Fagforbundet: Regjeringa rammer vanlige folk igjen

Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Mette Nord, leder i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

Mette Nord sier at høyreregjeringa øker forskjellene og svekker velferdstjenestene, med forslagene til revidert nasjonalbudsjett og kommuneøkonomi for neste år.

11.05.2021
Sist oppdatert: 11.05.2021

– Koronakrisa har vist hvor avhengig samfunnet er av vanlige arbeidsfolk. Samtidig har Norge ei regjering som ikke setter arbeidsfolk først. De har gitt enorme skattekutt til dem som har mest fra før, og nå vil de kutte i permitteringsordninga for dem som har mistet jobben. Samtidig får kommunene for lite penger til å drive gode velferdstjenester neste år. Dette viser at vi trenger ei ny regjering, sier Mette Nord.

Lederen av Fagforbundet mener det er bra at regjeringa i revidert nasjonalbudsjett øker bevilgningene til kommunene noe, for å dekke ekstrautgifter knyttet til koronakrisa. Samtidig reagerer hun på regjeringa legger opp til en stram kommuneøkonomi i kommuneøkonomiproposisjonen for 2022.

I Kommuneproposisjonen er det foreslått vekst i frie inntekter for kommunesektoren på mellom 2 og 2,4 milliarder kroner justert for prisvekst. Mette Nord viser til at kommunesektorens handlingsrom blir redusert av økte pensjonskostnader og eldre innbyggere. Dette innebærer at veksten i de reelle, frie inntektene bare blir på mellom 0,5 og 0,9 milliarder kroner, fordelt på alle landets kommuner og fylker.

– Dette er en svak vekst, som ikke veier opp for økte utgifter som følge av endret befolkningssammensetning for mange kommuner. Resultatet vil bli dårligere helse- og omsorgstjenester, og svekket tilbud innen barnehager og skoler i mange kommuner. Det betyr færre penger til hjemmetjenesten, demensomsorgen og aktivitetstilbud for barn og unge, sier Mette Nord.

Færre årsverk

Det er kommunene som leverer velferdstjenestene som innbyggerne er avhengige av, blant annet helse- og omsorgstjenester, barnehage- og skoletilbud. Der er det avgjørende at kommunene har god og trygg økonomi, noe som ikke har vært tilfelle de seinere årene, mener Nord. Tall fra SSB viser at mange kommuner har redusert antallet årsverk per bruker av tjenestene. Tallene for årene fra 2015 til 2019 viser at:

• 230 av 417 kommuner hadde en nedgang i antall årsverk innenfor helse og omsorg per innbygger 67 år eller eldre
  • 98 av 412 kommuner hadde en nedgang i antall årsverk innenfor barnehage per barn mellom 0-5 år
  • 130 av 417 kommuner hadde en nedgang i antall årsverk innenfor grunnskolesektoren per barn mellom 6-15 år

– Dette viser at svært mange kommuner har så lite å rutte med at det går ut over velferdstjenestene. Dette rammer vanlige folk og de ansatte i kommunene, sier Mette Nord.

Forsterker forskjellene

Forbundslederen mener regjeringas forslag vil forsterke forskjellene som har økt gjennom åtte år med høyreregjering.

– Våre medlemmer reagerer sterkt på de økende forskjellene i Norge. Regjeringas forslag viser at vi må få ei ny regjering som styrker velferden, gir folk hele og faste stillinger – og reduserer forskjellene. Nå må det være vanlige folks tur, sier Mette Nord.

Fagforbundet har nær 400.000 medlemmer. En stor andel av dem jobber i helse- og velferdstjenestene i kommunene og ved sykehusene.