SOS-mor Cecilia gleder seg til nye barn

I Fagforbundets SOS-barneby i Angola er det nå to SOS-mødre som venter på å ta imot nye barn. En av dem er SOS-mor Cecilia i Møre og Romsdal/Sogn og Fjordane-huset.

10.05.2021 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.05.2021

Cecilia er raus og livlig med mye kjærlighet og omsorg å gi. Å være SOS-mor innebærer mye mer enn å gi ungene et trygt hjem med trygge materielle rammer og se til at de får skolegang. Når en SOS-mor tar imot nye barn så starter arbeidet med å bygge den nye familien hvor hvert barn får like mye plass og hjelp til å lege sår og styrke selvfølelsen.

SOS-barnebyer står for opplæring av SOS-mødrene og personlig egnethet tillegges stor vekt. Men SOS-mødrene står aldri alene i oppgaven å gi barna en god oppvekst. Det er et helt team rundt SOS-mødrene hvor spesielt Fagforbundets sosialarbeider og barnebyleder har en sentral rolle. I samarbeid med det enkelte barn lages en individuell plan hvor barnet ønsker og behov blir ivaretatt og fulgt opp gjennom året.

Tett samarbeid med lokale myndigheter

SOS-mor Cecilia har nå omsorg for fem barn etter at to av barna har flyttet ut.  De to barna har blitt gjenforent med sin biologiske mor etter at hun ble benådet av presidenten og dermed fikk foreldreansvaret tilbake av domstolen.  Båndene i en SOS-familie vil alltid være der, og kontakten opprettholdes selv etter at barna flytter ut. Barnebyen følger opp barna for å være sikker på at ungene har det bra også etter gjenforeningen med biologisk familie.

Når nye barn kommer til barnebyen, så skjer det i tett samarbeid med de lokale myndighetene i Huambo. Provinsen har satt ned en gruppe med fagpersoner som tar imot meldinger om omsorgssvikt. I denne gruppa sitter også barnebyleder Pinto Pedro Vunge.  Det er fortsatt mange foreldreløse barn i Huambo og barn som mangler omsorg av forskjellige grunner, så behovet for SOS-barnebyer er stort. Foreløpig finnes det ikke ordning med fosterfamilier, og mange barnehjem sliter med mangelfulle ressurser.

Det er nå satt i gang en prosess for at to nye barn kan flytte inn til SOS-mor Cecilia i løpet av året.  Barnebyen har nå som mål å redusere antall barn i hvert SOS-familiehus fra ti til syv barn, men søskenflokker blir ikke delt, så Cecilia er spent på både hvem de nye barna er og hvor mange som kommer. Hun har hjerterom for dem alle.

SOS-familien i Møre og Romsdal / Sogn og Fjordane-huset liker å lage mat sammen, fortelle hverandre om dagen sin, spille kort og sparke fotball. Vaffelstunder med Fagforbundets egen oppskrift blir det også tid til. Alle hjelper til både med lekser og husarbeid. Cecilia ler mye og har en smittende latter, og det gjør sitt til at det er livlig i huset.

April-statistikken for barnebyen

Det var en liten økning i faste bidragsytere forrige måned. Fagforbundet Møre og Romsdal økte med fire og toppet dermed statistikken.