Finansoppgjøret i havn

Nestleder i Fagforbundet Post og Finans, Cathrine Ertsaas, og Are Thomasgård, LO (Foto: Fagforbundet)

LO Finans, som Fagforbundet Post og finans er en del av, er kommet til enighet med Finans Norge i årets mellomoppgjør for ansatte i finansbransjen.

05.05.2021 av Fagforbundet Post og Finans
Sist oppdatert: 05.05.2021

-Dette er et resultat i tråd med rammen for frontfaget, men vi kunne ønske oss en enda tydeligere kvinneprofil, sier Cathrine Ertsås, nestleder i Fagforbundet Post og finans.

- Oppgjøret løfter de med lavest lønninger noe. Men det er fremdeles for stor lønnsforskjell mellom kvinner og menn i denne bransjen, og det ønsker vi å gjøre noe med. Vi hadde satt fram krav som ville gitt en mye bedre kvinneprofil. Dessverre fikk vi ikke partene med på dette. Nå forventer vi at dette blir fulgt opp i de lokale forhandlingene, sier hun.

Resultatet av forhandlingene betyr at det gis et tillegg på lønnsregulativets satser/fastlønnen på 1,7 prosent, minimum kr. 7.700,- per år, med virkning fra 1. mai 2021. Dette innebærer at alle ansatte med månedslønn opp til kr. 37.535.- gis et tillegg på kr. 7.700, mens lønninger over dette gis et tillegg på1,7 prosent.