Statsbudsjettet: Dårlig dag for tannhelse, lærlinger og unge med redusert arbeidsevne

Kuttene kommer på rekke og rad i den borgerlige regjeringas forslag til statsbudsjett for 2020.

07.10.2019
Sist oppdatert: 07.10.2019

– Det er en ren mistillit overfor oss ungdommer, sier Jeanette Lea Romslo, vikarierende nestleder av Fagforbundet Ung.

Hun snakker om den borgerlige regjeringas forslag til statsbudsjett for 2020, hvor unge under 25 år som går på arbeidsavklaringspenger, vil få kuttet støtten med 60.000 kroner, ned til bare 139.000 kroner i året. Også ung ufør-tillegget avvikles helt.

– Det er ikke sånn at ungdom ikke vil jobbe, men for noen så er det ikke mulig i den situasjonen de befinner seg i. Det er jo nettopp dette vi har velferdsstaten for, sier Romslo.

Kutt i tannhelse og ikke flere læreplasser

I budsjettet finner vi ingen ny støtte til tannhelse, snarere tvert imot. Her foreslås det nemlig å fjerne støtte til tannregulering som er kosmetisk begrunnet. Det kan bety at 10.000 barn og unge vil miste støtten til tannregulering.

I 2018 fikk 74 prosent av yrkesfagelevene læreplass. Ut fra manglende satsning i statsbudsjettet å dømme, er den borgerlige regjeringa fornøyd med at nær 3 av 10 yrkesfagelever står uten læreplass.

{insert_ep_object templateName="image_center" profileId="" imageId="73035" description1="HÅPET PÅ MER: Jeanette Lea Romslo, vikarierende nestleder for Fagforbundet Ung." description2="Martine Grymyr" href="" type="imageTemplate"}

– Regjeringen synes tydeligvis det er greit at tusenvis av ungdommer årlig står uten læreplass og ikke får fullført utdanningen sin, samtidig som man skriker etter fagarbeidere for fremtiden. Det er derfor Fagforbundet Ung lenge har jobbet for at vi skal få på plass en lovfestet rett til læreplass, sier Romslo.

11 måneders studiestøtte

På den positive sida er den borgerlige regjeringa endelig i mål med å innføre 11 måneders studiestøtte for studenter. Dette er en viktig seier, sier Romslo.

– Det er bra å se at regjeringen holder noe av det de lover for studentene. Det er behov for 11 måneders studiestøtte fordi studentene jo er studenter hele året, og har som alle andre også utgifter hele året. Det gjør at man kan fokusere litt mer på studiene framfor deltidsjobben, den siste måneden av vårsemesteret, forklarer Romslo, og fortsetter:

– Men det er viktig å ha kuttene fra sist år i bakhodet.

I fjor ble nemlig stipendordningen forandret, slik at studentene får omgjort 40 % av studielånet til stipend kun dersom de fullfører en grad. Romslo frykter at dette vil ramme dem som av ulike årsaker ikke har mulighet til å fullføre studieløpet, eller de som ganske enkelt finner ut at de har valgt feil studieretning.

Flere, men ikke nok studentboliger

Studentene får også flere studentboliger. I likhet med budsjettene for 2018 og 2019, setter regjeringa også denne gangen av penger til å bygge 2200 nye studentboliger.

– Det går fremover, for det bygges jo nye studentboliger, men det er ikke nok. Fremdeles er det slik at mange studenter må ut på det dyre private leiemarkedet. 2200 nye studentboliger er ikke mye når vi to uker før studiestart i august så at over 17.000 studenter sto uten bolig, minner Romslo om.