Finansiering, kompetanse og samhandling med de ansatte

(Foto: Ellisiv S. Selnes)

Tirsdag den 25. oktober møtte Fagforbundet Stortingets helse- og omsorgskomitè. Fra Fagforbundet møtte Kjellfrid T. Blakstad og Wegar Harsvik. Samhandlingsreformen, styringsmodeller for helseforetak og kriseberedskap var blant de områdene som ble tatt opp.

27.10.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 27.10.2011

Det ble vist til at Samhandlingsreformen byr på utfordringer, og det er viktig at en nå får på plass det finansielle grunnlaget og sørger for tiltak som bidrar til den nødvendige kompetanse. Skal en lykkes er det også nødvendig at arbeidstakerorganisasjonene kommer med i planleggingen og tilretteleggingen i kommunene. Regjeringen skal ha honnør for forslaget om 150 millioner kroner til dagsenter for demente. Et dagtilbud for nærmere 5 000 personer er en  god begynnelse.

Fagforbundet uttrykte skuffelse over at det i budsjettet ikke er gitt signaler om ytterligere finansiering av tannhelsetjenesten i retning av å sidestille tannhelse på linje med annen helsetjeneste.

Styringsmodellen av våre helseforetak har klare svakheter og Fagforbundet hadde sett at det i dette budsjettet hadde kommet signaler om endringer i styringsformen.

22. juli viste klare svakheter i kriseberedskapen i flere etater enn bare politiet. Spesielt kom det fram sårbarhet i forhold til samhandling, kommunikasjon og skadestedsledelse. Det ble vist til at det behov for en formalisert videreutdanning for ambulansearbeidere. Gjennom kontakt med blant annet Oslo har Fagforbundet fått opplyst at behovet for investeringer i nye ambulanser er til stede. Flere av de kjøretøyene som i dag er i drift har gått over 500 000 kilometer, og at personellet i mange tilfeller ikke tørr å stoppe bilen for så ikke å komme i gang igjen.

Verdighetssenteret ved Bergen Røde Kors sykehjem har som hovedfokus å sikre sårbare gamle den verdighet de fortjener i deres siste leveår. Ikke minst har senteret arbeidet med et frivillighetsprosjekt hvor målet er frivillighetskoordinatorer i alle kommuner og på alle sykehjem. Det er en målsetting at Verdighetssenteret skal bli et nasjonalt kompetansesenter. Fagforbundet er glad for at det er foreslått en bevilgning på 3  millioner kroner over budsjettet, men vil fortsette arbeidet med å påvirke at søknaden fra Verdighetssenteret økes til 5 millioner.