Rekrutteringsprosjekt: Fadderordning Helsefagarbeidere

Faggruppa har satt igang et rekrutteringsprosjekt: Fadderordning for elever på VG1 som har valgt VG2 helsearbeiderfag. Sviktende rekruttering av unge til helsearbeiderfaget har vært et gjentagende og bekymringsfullt tema i faggruppa. Vi ønsker å synliggjøre for ungdommer denne flotte yrkesutdanninga og videre muligheter i yrket. Det er også viktig å fokusere på mulighetene for kompetanseutvikling i faget gjennom fagskolen.

05.04.2013 av Liv Krossøy
Sist oppdatert: 05.04.2013

Vi vil følge noen elever etter valget på VG1 og videre gjennom VG2 Helsearbeiderfag, i 2 år som lærling, via bestått fagprøve og ut i jobb som helsefagarbeider. Som leder av Faggruppa påtok jeg meg å kontakte helsefagavdelinga på SVGS (Sandefjord Videregående skole) hvor jeg la frem ideen til Faggruppa om fadderordning. Dette syntes skolen var et flott prosjekt og ville gjerne samarbeide.

Faggruppa mener dette kan bli et spennende prosjekt, og vi har nå tre flotte jenter/elever på SVGS som har seg ja til å bli med på fadderordning. Vi skal ha jevnlig kontakt med elevene i resten av utdanningsløpet, og håper å få profilert prosjektet i Fagbladet, med reportasjer utover i utdanningsløpet. Faggruppa vil følge opp underveis med info på vår nettside.
Som leder for Faggruppa skal jeg informere om prosjektet på samlingen for fylkesseksjonsledere i Molde nå i april, og Faggruppa håper at prosjektet kan videreføres til alle fylker i landet.