Nasjonal fagskoleplan innen oppvekst

Fagforbundet er med på å utarbeider ny fagskoleplan innen oppvekst

09.10.2017 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 10.10.2017

Utdanningsdirektoratet har gitt Nasjonalt utvalg for fagskoleutdanning i helse og oppvekst (NUFHO)  i oppdrag å lage en nasjonal plan for fagskole innen oppvekst. NUFHO har nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide den nasjonale planen for fagskole innen oppvekst. Anne Grete Reinertsen representerer Fagforbundet i denne arbeidsgruppen.

Anne Grete Reinertsen bruker den ledige tiden hun har, for å utarbeide temaer og underordna emner i den nye fagskoleplanen. Arbeidstitelen for den nasjonale fagskoleplanene er "Det gode oppvekstmiljø"

Arbeidsgruppa mål er å komme i havn med dette arbeidet innen utgangen av 2017. Den ferdige planen skal godkjennes av NOKUT. Når planen er godkjent av NOKUT kan fagskolene lage egne planer av de nasjonale fagskolene.

Fakta om fagskolen

Fagskoleutdanning er korte, yrkesrettede utdanninger fra et halvt til to år. Utdanningen gir kompetanse som kan tas i bruk direkte i arbeidslivet.

Fagskole er en yrkesrettet utdanning som bygger på videregående skole eller tilsvarende kompetanse. Utdanningen er ofte tilrettelagt slik at den kan tas mens du er i jobb.

Enkelte fagskoleutdanninger gir grunnlag for å søke om mesterbrev

Det finnes både offentlige og private fagskoler. Fylkeskommunene tilbyr blant annet offentlige finansierte tekniske og maritime utdanninger, samt tilbud innen helse- og oppvekstfag.