Laos kartlagt for bomber innen 5 år

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps multiskillsteam 9 i Laos

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps multiskillsteam 9 i Laos (Foto: Norsk Folkehjelp)

Vietnamkrigen gikk hardt utover Laos. USA slapp ufattelige 260 millioner klasebomber over det nøytrale landet. Klasebombene lemlester og tar liv, forhindrer at landet kan benytte seg av sine rike naturressurser og holder store deler av befolkningen i et jerngrep av fattigdom og frykt. Norsk Folkehjelp har laget metodikken for kartlegging av klasebombene som gjør at hele landet kan kartlegges i løpet av fire til fem år.

18.09.2017 av Ingunn Eriksen og Torild Holmedal, Fagforbundets Laos-ambassadør
Sist oppdatert: 18.09.2017

Økt pengestøtte og økt samarbeid

Fagforbundet møtte Jonas Zachrisson, landdirektør for Norsk Folkehjelp Laos i forrige uke der han la fram fremdriften i arbeidet med å gjøre Laos trygt for klasebomber. Han hadde flere gode nyheter både når det gjelder finansiering, metoder, framdrift og endringer i regelverk.

Tidligere president Obama ga i september 2016 Laos løfte om å øke det amerikanske økonomiske bidraget til Laos. Presidentvalget i USA førte til at det var usikkert om hvor mye og når midlene ville bli tilgjengelige. Nå er midlene fordelt over en tre års periode 2018-2020, og Norsk Folkehjelp får også helt nødvendig finansiering til å øke sin innsats. Sekong og Saravan provinsene er nå nesten ferdig ryddet, og Norsk Folkehjelp utvider sitt arbeidet til Champasak-provinsen.

Ved siden av norsk, svensk og amerikansk pengestøtte, har Norsk Folkehjelp også søkt om EU-midler. Men det er ikke bare økte midler som har ført til større effektivitet, økt samarbeid og samhandling mellom de ulike organisasjonene og UXO Lao gjør at arbeidet går lettere enn før. Norsk Folkehjelp har mye av æren for framgangen i systematisk kartlegging. Norsk Folkehjelps metode har nå blitt standard.

Hunder og droner effektiviserer arbeidet

I fjor testet Norsk Folkehjelp hunder fra Norsk Folkehjelp Kambodsja i kartleggingen av udetonerte eksplosiver i Laos. Nå er prosjektet evaluert, og til neste år settes det inn to til fire hunder for å hjelpe til å spore opp klasebomber and andre eksplosiver.

Den andre nyheten er at Innovasjon Norge har gitt Norsk Folkehjelp droner med spesialutviklet programvare for kartlegging som nå prøves ut. Kartene fra dronene vil gjøre det lettere for landsbybeboere å vise hvor i terrenget de allerede har funnet udetonerte klasebomber.

Fagforbundet støtter team 9

En av endringene siden 2015 er at flere arbeidslag har blitt splittet opp i mindre team, såkalte multiskillsteam. Gjennom intensiv kursing har de ansatte blitt kompetente på alle arbeidsoppgavene fra teknisk kartlegging og rydding til sprenging av eksplosivene, og fra akuttmedisin til økonomistyring. Fagforbundet støtter et slikt team. Teamet består av fire menn og to kvinner i Saravanprovinsen. Det er en stor fordel at arbeidslaget kan fjerne eksplosiver som lokalbefolkningen finner. Da Fagforbundet besøkte Laos i 2015 møtte vi frustrerte landsbybeboere som ventet på at eksplosiver de hadde funnet skulle bli fjernet. Det var ikke uvanlig med en ventetid på både to og tre år på grunn av byråkrati, regelverk og utfordringer med regntid. Nå kan landsbyen selv ta kontakt med arbeidslagene og få fjernet det de finner fortløpende uten fare for liv og helse. Til neste år vil Norsk Folkehjelp ha 28 multiskillsteam og 4 eksplosivryddelag.

Rikdommen må komme fattigfolk til gode

Laos har ratifiserte klasebombekonvensjonen som trådte i kraft 1. august 2010. Konvensjonen forplikter landet å rydde klasebombeinfiserte områder innen august 2020. Denne fristen er umulig for Laos å klare og landet vil be om en utsettelse. Fortsetter USA og andre land å gi nok økonomisk støtte og praktisk bistand, kan Laos ryddes i løpet av ti til femten år. Det er umulig å rydde hele landet helt fritt for udetonerte eksplosiver, men det er mulig å rydde det «trygt nok». Hvis anslaget slår til, så vil det ha stor betydning for utvikling av jordbruk og samfunn i Laos.

Laos er styrt av et parti, har ingen opposisjon, har et ekstremt lavt utdanningsnivå, et dårlig helsetilbud, har mangel på det meste av fagfolk og en dårlig infrastruktur. Landet har også rike naturressurser som spesielt Kina og Vietnam er interessert i. Det vil være avgjørende for en positiv utvikling i Laos at frigitt land går tilbake til lokalbefolkningen. På den måten kan de selv benytte landets naturgitte ressurser for en bedre fremtid og en vei ut av menneskeskapt fattigdom.