Ernæringsprosjekt i sykehjem

Spennende samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold , 3 sykehjem og kjøkkentjeneste.

09.12.2009 av Leif Nybøle
Sist oppdatert: 09.12.2009

Ernæring

Det har ved flereanledninger  vært mediaoppslag om  dårlig ernæring iforhold til syke eldre i sykehjem oghjemmesykepleie.

Nye nasjonale fagligeretningslinjer for forebygging og behandling av underernæringer kommet.  Fjeldberg sykehjem og Borge sykehjem(Fredrikstad), Råde kommune, og kjøkkentjenesten i 2kommuner har vært i forkant,  og  i samarbeid medHøgskolen i Østfold  jobbet medeget ernæringsprosjekt.

”Ernæringsprosjektet”  konsentrerer segom grunnleggende forhold om ernæring og måltider isykehjem med fokus på kompetanseheving, klargjøring avprosedyrer og organisasjonsmessige forhold.

Ernæringhandler om dekning av grunnleggende behov for eldre syke pasienteri våre sykehjem.Hva er utfordringeneog hva kan gjøres?Ernæringhandler om mer enn mat og drikke,  og kreversamhandling mellom ulike faggrupper ogtjenester. Prosjektgruppa invitererte  tilernæringsseminar 11.november,  i samarbeid mellomFaglige nettverksgrupper i  Fagforbundet seksjon  helse og sosial og Glemmen sykehjem– undervisningssykehjemmet i Østfold.

Seminaret samlet over 100deltagere fra ulike sykehjem i Østfold til eninnholdstrik dag.

Seminaret åpnet med kort informasjon omfra de Faglige nettverksgruppene i fagforbundet Østfold,før HeidiAagaard  - 1.lektor vedHøgskolen i Østfold – hadde en presentasjon avernæringsprosjektet .Guro Smedshaug– seniorrådgiver ved Helsedirektoratet gjennomgikkderetter de nye retningslinjene forernæring.  Vi hadde også værtheldige og fått forfatter av boken ”Ernæring– mer enn mat og drikke” Kjersti Sortland til åholde et innlegg på temaet ”Kostregistrering ognæringsberegning av matinntak hos eldre personer isykehjem”.Statsekretær ToneToften i Omsorgsdepartementet var forhindret fra åkomme.  I hennes sted møtte TrondNygård fra embetsverket som gav noen overodnede perspektiver.Ernæringsprosjektet har hatt 3arbeidsgrupper sammensatt på tvers av yrke og arbeidssted iaktivitet.

Arbeidsgruppene hadde flotte innlegg medpresentasjon av temaområder og utprøvde tiltak iprosjektperioden. Seminaret ble avsluttet med å peke påutfordringsområder ved innføring av de nyeretningslinjene  og informasjon omUndervisningssykehjmet i Østfold – Glemmensykehjem.

Det har vært flottå kunne arbeide med fagutvikling på tvers avvirksomheter og yrkesgrupper på et viktig innsatsområdesom ernæring!

Ernæringsprosjekt sykehjem

v/prosjektleder LeifNybøle tlf.  95040114