Vel gjennomført seminar for arbeidsutvalgene i faglige råd

pdf.gif

Rådgiverne Christian Danielsen og Martin Raaen Eidissen i Yrkesseksjon kontor og administrasjon nasjonalt deltok på seminar for arbeidsutvalgene i faglige råd denne uka.

01.03.2019 av Martin Raaen Eidissen
Sist oppdatert: 15.03.2019

Arbeidsseminaret for arbeidsutvalgene i faglige råd ble arrangert av Utdanningsdirektoratet på Sundvolden Hotel tirsdag 26. februar og onsdag 27. februar. Målet med seminaret var å øke kvaliteten på arbeidet i sekretariatet til de faglige rådene, som Utdanningsdirektoratet har ansvar for, samt de faglige rådene i seg selv.

Christian Danielsen er leder i Faglig råd for IKT- og medieproduksjon (FRIM), mens Martin Raaen Eidissen er nestleder i Faglig råd for salg, service og reiseliv (FRSSR). I tillegg deltok også Tonje Thorbjørnsen fra Yrkesseksjon helse og sosial, som er leder i faglig råd for helse- og oppvekstfag (FRHO).

Det var innlegg av blant andre Rasmus Dyrvig Henriksen fra Kunnskapsdepartementet og avdelingsleder for fag- og yrkesopplæring i Utdanningsdirektoratet, Katrine Kaels. Foruten innlegg var store deler av tiden lagt opp til kafeborddiskusjoner i seks ulike grupper, hvor hver gruppe gikk fra bord til bord og diskuterte nye problemstillinger ved hvert bord.

I etterkant av gruppearbeidet ble resultatet fra diskusjonene oppsummert, og Utdanningsdirektoratet og de faglige rådene ga uttrykk for at det kom mye positivt ut av diskusjonene, som kan være til nytte for arbeidet til de faglige rådene framover - og da spesielt i forbindelse med implementeringen av den nye tilbudsstrukturen og arbeidet med de nye læreplanene i Vg1, Vg2 og Vg3.