Yrkesseksjon kontor og administrasjon stiller slagkraftig på Arendalsuka 2019

Kommentator Anna Hellgren er frilansjournalist i blant annet Arbetaren. En lengre versjon av artikkelen stod på trykk i det svenske tidsskriftet Bang 1/2009. (Foto: Illustrasjon: Trude Tjensvold)

Fagforbundets Yrkesseksjon kontor og administrasjon vil i år igjen være representert på Arendalsuka i LOs lokaler i Bankgården.

10.05.2019 av Martin Raaen Eidissen
Sist oppdatert: 16.08.2019

Arendalsuka 2019 går av stabelen 12. til 16. august. I år, som i fjor, vil Fagforbundets Yrkesseksjon kontor og administrasjon avholde arrangementer om viktige fagligpolitiske temaer.

Tirsdag 13. august er vi samarbeidspartner på et arrangement om mangfoldsledelse. Onsdag 14. august har vi intet mindre enn to arrangementer etter hverandre:

"Kommuner på billigsalg?"
Kl. 10.00 til kl. 11.45 arrangeres det en seanse om viktigheten av å holde offentlige tjenester i egenregi. Fagforbundets medlemmer opplever stadig større press på utskillelse av egne arbeidsplasser. Spesielt gjør dette seg gjeldende innenfor kontorfaglige og administrative områder.

Det er lett å selge slagordet om å "ikke sette bestemor på anbud". Vi opplever det mer utfordrende å få en generell forståelse for at også kontor- og administrative stillinger er en del av kjerneoppgavene i det offentlige.

Blant annet har politikerne i Bø kommune i Vesterålen inngått en intensjonsavtale med Zalaris om at sistnevnte får "låne" tre ansatte i lønnsavdelingen i kommunen over en periode på to år, slik at konsernet kan få kunnskap om hvordan kommunen jobber og hvordan lønnsutbetalingen fungerer. Les hele saken i Fagbladet her.

Fagforbundet er opptatt av å få fram at alle skattefinansierte stillinger skal driftes i egenregi. Vi mener det foreligger svært god dokumentasjon på at det hverken blir billigere eller bedre tjenester med Zalaris ved roret i lønningssystemet.

Det blir både innlegg og debatt under egenregi-seansen under Arendalsuka, og påfølgende tapas-lunsj fra kl. 11.30 til 12.00.

Innlederne og paneldeltakerne er stortingsrepresentant Eirik Sivertsen (AP), stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde (H), ordfører i Bergen Marte Mjøs Persen (AP) og leder i For Velferdsstaten Linn Herning. Konferansier og ordstyrer er Trygve Svensson, leder i Tankesmien Agenda.

Se mer her: https://arendalsuka.no/event/user-view/11151

Lagring av offentlige data - for viktig å gamle med m/NTL
Etter egenregi-seansen følger en samarbeidsseanse med NTL om nasjonalt eide og driftede skytjenester.

Denne seansen begynner kl. 12.15 og varer til kl. 14.00.

Fagforbundet og NTL har felles ansvar for tekstarbeidet til seansen, og mer informasjon om programmet legges ut fortløpende.

Praktisk informasjon for begge seansene:
Dato: Onsdag 14. august
Sted: Bankgården, Strandgaten 1, 4836 Arendal
Pris deltakelse: Gratis
Pris mat: Gratis (tapas)

Deltakere må dekke reise og opphold på egenhånd, eller med støtte fra lokal fagforening.

Se mer her: https://arendalsuka.no/event/user-view/11832

"Mangfoldsledelse for innovasjon og verdiskaping"
Fagforbundet er også samarbeidspartner med Standard Norge og Senter for likestilling ved Universitetet i Agder på et arrangement tirsdag 13. august, fra kl. 08.30 til 09.45. Temaet her er «mangfoldsledelse for innovasjon og verdiskaping». Arrangementet avholdes i teltet til Universitetet i Agder på Langbryggen.

Se mer her: https://arendalsuka.no/event/user-view/10835