Bø kommune inngår avtale med Zalaris HR Services

Fagforbundet har protestert kraftig mot denne saken vi mener er snikprivatisering av lønn og HR-tjenester i kommunen. Kommunestyret i Bø kommune vedtok allikevel i går å inngå avtale med Zalaris. Fagforbundet vil fortsette å følge utviklingen i saken tett.

28.02.2020 av Trude Kvaran
Sist oppdatert: 06.03.2020

Det ble som ventet debatt i kommunestyret i Bø, da både Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV var uenig i at Zalaris skal inngå en avtale med Bø kommune som skal ta seg av lønn og HR-tjenester for Bø kommunes ansatte.

Det politiske flertallet i kommunestyret i Bø vedtok allikevel i å inngå avtale med Zalaris. Fagforbundet vil fortsette å følge saken tett.

Fagforbundet har vært svært kritisk til prosessen rundt avtalen med det private selskapet Zalaris og mener kommunen er i ferd må å bryte loven.

Dagen før vedtaket ble det markert Zalaris-uenighet på Straume. Tre partier samlet seg foran rådhuset på Straume i Bø for vise at det ikke er bred politisk enighet om at Bø kommune inngår avtale med Zalaris HR Services.

Politikere fra Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet samlet seg ved rådhuset tirsdag denne uken, melder Bladet Vesterålen. - Hovedpoenget er at ordfører i Bø kommune, Sture Pedersen ønsker en bred politisk enighet om å vedta Zalaris, men det er ikke det når tre av fem partier er imot. Dette er en markering der vi symboliserer at vi blir nedstemt, og at vi er en del av ei bred partioppslutning mot saken, sier gruppeleder i Bø Arbeiderparti Erlend Hatlebrekke Åseng.

Han er vel vitende om at utfallet i kommunestyret kan bli flertall for saken med Høyre som største parti og med Frp på laget. - Vi er prinsipielt imot å gi bort offentlige arbeidsplasser til private firmaer, sier Åseng.

Argumentene mot er mange, og sammenfaller mye med Fagforbundets syn på saken.

I formannskapet stemte Sp og Ap mot, Sp foreslo også utsettelse, da de syntes saken ikke var forberedt nok. - At etableringen skal generere nye arbeidsplasser synes vi er et stort sjansespill. Det er flere punkt som ikke er avklart, synes vi, blant annet hvem som skal betale prosjekthonorar og hvem som får styringsrett over de ansatte, sier Åseng. - Vi ønsker svar på noen spørsmål for å synliggjøre hva vi kan imøtegå og at mye ikke er avklart. Vi i Arbeiderpartiet mener at saken ikke er ferdig debattert, sier Åseng.