Hvilken forsikring gjelder hvis PCen begynner å brenne på hjemmekontoret?

Reglene for hjemmekontor har ikke vært endret siden 2002. Noen løsninger vil kunne komme raskt på bordet, mens andre vil kreve et mer langsiktig løp, mener LO.

18.09.2020 av Trude Kvaran
Sist oppdatert: 24.09.2020

Den kraftige økningen i bruk av hjemmekontor i forbindelse med koronapandemien, og signaler fra flere arbeidsgivere om at ansatte kan regne med å jobbe mye hjemmefra også etter at krisa er over, var bakteppet for et møte mellom partene i arbeidslivet og Arbeids- og sosialdepartementet tidligere denne uka.

Da arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kalte inn til møtet, varslet han at han ønsker en gjennomgang av regelverket som er nesten 20 år gammelt.

Andre nestleder i LO, Roger Heimli, som deltok i det digitale møtet, forklarer at formålet med møtet var at partene skulle få komme med innspill tidlig i prosessen.

– Det kom mange innspill både fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, sier han til FriFagbevegelse.

En viktig sak for LO i forkant av møtet var behovet for mer kunnskap om konsekvensene av det å bruke hjemmekontor mye og over lang tid.

Les mer om saken i Fagbladet