Yrkesseksjonsleder Trond Finstad uttaler seg om Akson

(Foto: Nils Harnæs, Jorun Henriksen, Inger Haga)

Dagens Medisin har publisert en artikkel om Fagforbundets syn på Akson.

18.09.2020 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 24.09.2020

På landsstyremøte nylig vedtok Fagforbundet at de ønsker en offentlig høring om Akson.

– Regjeringen må få foretatt en ny gjennomgang av Akson-prosjektet, samtidig som man begynner å bygge opp det offentliges egen kompetanse og eierrettigheter for drift og utvikling. Det er viktig at gjennomgangen belyser kommunenes økonomiske risiko ved deltakelse i prosjektet.

Trond Finstad reagerer på at Christine Bergland, direktøren for Direktoratet for e-helse, onsdag uttalte at alt helsepersonell i kommunene, unntatt fastlegene, vil ha Akson og gå videre nå.

– Hun nevnte spesifikt 37 000 sykepleiere og 27 000 helsefagarbeidere. Fagforbundet, som har omkring 400.000 medlemmer, er meget skeptiske til Akson. Dette har vi også gjort et landsstyrevedtak på, Trond Finstad, representant i Fagforbundets politiske ledelse, til Dagens Medisin.

Les mer her: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/09/17/fagforbundet-krever-offentlig-horing-om-akson/