Forvaltningsrett med fokus på helse- og omsorgsrett – 7,5 stp. (Fagakademiet)

Om et halvt år går startskuddet for en av de største helsereformene i nyere tid; Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen legger klart opp til nye plikter, større ansvar og flere oppgaver for kommunene og dette vil også kreve økt ressurs- og kompetansebehov i kommunal sektor.

29.09.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 29.09.2011

I samarbeid med Høgskolen i Hedmark har Fagakademiet utviklet et studieemne der du kan få en innføring i de viktigste rettsprinsippene som angår sentrale emner knyttet til forvaltningsloven og den nye kommunehelsetjenesteloven som trer i kraft fra 1.1.2012.

Forvaltningsrett, herunder forvaltningsloven, offentleglova og helse- og omsorgslovgivningen. Dette omfatter blant annet legalitetsprinsippet, forvaltningens diskresjonære skjønn, organisasjons- og instruksjonsmyndighet, delegasjon, taushetsplikt, inhabilitet, regler for saksbehandling om enkeltvedtak og offentleglova. De spesielle saksbehandlingsreglene i helse- og omsorgslovgivningen vil også bli omhandlet.

Målgruppe:  Helsepersonell, saksbehandlere i kommunene, fylkeskommunene og helseforetakene, fysioterapeuter, ergoterapeuter, ansatte i psykiatrien og sosialtjenesten og øvrig spesialist- eller kommunehelsetjeneste.

Kurset avholdes på Thon Hotel Triaden, Lørenskog med oppstart 03. – 04. november 2011.

NB! Påmeldingsfrist er 30. september 2011. For direkte påmelding >KLIKK HER<>