Fagforbundet gratulerer med sykepleierdagen!

Sykepleierne har høy kompetanse og gjør en svært viktig jobb, og Fagforbundet er stolte av jobben dere gjør! Sykepleiere er en viktig yrkesgruppe, som sammen med mange av forbundets øvrige yrkesgrupper, bidrar til at Norge har et av verdens beste helsevesen.

11.05.2013 av Sissel M. Skoghaug
Sist oppdatert: 11.05.2013

Fagforbundet er opptatt av at helsevesenet skal fungere optimalt. Det får vi til når ulike yrkesutøvere med forskjellig kompetanse arbeider i fellesskap rundt pasienter og brukere. God samhandling er nettopp en forutsetning for god kvalitet.

Samhandlingsreformen viser at dette er en av de største utfordringene vi står overfor i helsetjenesten. Bedre samhandling berører særlig den praktiske organiseringen av tjenesten, og grunnleggende problemstillinger knyttet til holdninger og vilje til å finne helhetlige løsninger for pasienter og brukere. Dette berører i høyeste grad yrkesutøverne som står nærmest de hjelpetrengende.

Skal vi greie å møte fremtidens store behov for helsefaglige yrkesutøvere er vi nødt til å fremelske det flerfaglige ved at ulike yrkesprofesjoner arbeider sammen, og er dyktige på forskjellige felt. Vi må stå sammen på arbeidsplassen og i sektoren, og vi må rekruttere flere til helsefaglige utdanningsløp.

Fagforbundet organiserer og gir et godt tilbud til ulike yrkesgrupper på samme arbeidsplass, deriblant sykepleiere. Vi vil unngå profesjonskamp. Sykepleiere i Fagforbundet vil se ut over oss selv og heller konsentrere oss om andre utfordringer i arbeidslivet og i yrkesutøvelsen. Vi vil at alle skal ha det godt på jobben - for et godt arbeidsliv tjener pasienten og brukeren.

Medlemstallet for sykepleierne i Fagforbundet har økt med mer enn 200 prosent de siste seks årene – og flere av dem sitter nå i ulike verv på alle nivåer i Fagforbundet. Mange velger fellesskapet i Fagforbundet nettopp fordi yrkesgrupper står sammen og har mange felles mål – slik som i arbeidslivet for øvrig.

Sammen er vi sterke! Gratulerer med dagen!