Syter sykepleierne? Innlegg av Trine Lise Olsson

Jeg burde vel egentlig holdt kjeft, men etter de siste ukers debatt så klarer jeg ikke! Mulig jeg "banner i kirka", men jeg må bare! Blir ufattelig provosert av de som kaller sykepleierene for en "gjeng med sytere".

03.07.2013 av Seksjon helse og sosial
Sist oppdatert: 09.04.2021

Jeg er enig i de to kronikkene som er skrevet i aftenposten av sykepleiere, om sykepleierens "hverdag". Sykepleierne har det travelt, men det er det jaggumeg mange andre yrkesgrupper som har også. Kronikkene gjenspeiler en hard og travel arbeidsdag på sykehuset, det som er rart/merkelig er at det ikke har kommet en eneste kronikk fra noen av oss som jobber med eldre pleietrengende i hjemmetjeneste, eller sykehjem. Hvorfor er det slik? Jeg tror strengt talt at vi ikke har noe mindre ansvar, eller færre pasienter ute i kommunen. Sykehus og eldreomsorg i kommunen er to vidt forskjellige arbeidsplasser og omsorgsnivåer, derfor blir arbeidstyngden veldig forskjellig også. Jeg vil påstå at som sykepleier i kommunen, har du ikke noe mindre å gjøre enn inne på sykehuset. Dagene er opp og ned, og noen ganger rekker vi hverken lunsj, eller doturer selv.

Til dette med turnus først. Noen sykepleiere og arbeidssteder har vært med på å bestemme at de skal jobbe annenhver, tredjehver eller hver 4.helg. Alt etter som hvor lange vakter man jobber, og hvor en er ansatt. Noen steder har de søkt disposisjon fra arbeidsmiljøloven for at sykepleierne skal jobbe langvakter, og ha mer fri når de først har fri. Dette er det ofte fagforeningene som er med og forhandler frem. "Nordsjøturnus" er hardt, men med lenger perioder med fri så er det mange som velger dette alternativet. Jeg har jobbet både rundturnus, dvs dag, kveld og natt, ren nattevaktsturnus og nå jobber jeg kun dagvakter, men hver 3.helg. Annenhver helg er etter min personlige mening en dårlig løsning for alle parter bortsett fra pasienten, som vil få mer kontinuitet i pleien. Helgene er ofte en større belastning enn ukedagene, nettopp fordi det er mindre bemanning i helgene enn i uka.. Skulle tro at de som var syke og pleietrengende trengte like mye pleie i helga som i uka? Eller har jeg misforstått?

Kjellfrid Blakstad i Fagforbundet er inne på noe veldig viktig i sin uttalelse i Aftenposten 27.06.13. Sitat " Alle skal bidra i helgene, og da er det spesielt at noen grupper sier "vi vil ikke". Tar du en slik utdanning, skal det ikke være overraskende at du jobber turnus." Videre står det "Mens loven sier at man maks skal jobbe annenhver helg, er hovedregelen for sykepleiere hver 3.helg. Blakstad viser til at mange hjelpepleiere jobber oftere helg enn sykepleiere."

Ja, Kjellfrid. Jeg kan til dels være enig med deg i det. Men dette gjelder ikke alle steder i pleie- og omsorg. Fagforbundet har hele tiden jobbet for at de helgene som en jobber ekstra i året skal være PLANLAGT, og bedre betalt enn vanlig. Det er jeg helt enig i! Det er mye bedre å planlegge at du skal jobbe 2-3 ekstra helger for at jobben skal gå rundt, og få ekstra godt betalt disse vaktene, enn å bli få tlf fredag formiddag om at du må beordres på jobb hele helgen. Det tas ikke hensyn til at man har andre planer, nekter du beordring er det grunn for oppsigelse.

Jeg tror at for å få opp bemanningen og gå ned på UFRIVILLIG deltidsstillinger, og få vekk alle overskuddsvaktene, så må mange av spl tilbake ut på arbeidsplassen og ikke "skjule" seg blant kontorpersonell etc. Mange av sykepleierne forhandler seg frem til å jobbe hver 6.helg, det sier seg selv at det blir et overskudd på vakter, som gjør at dette må dekkes inn av andre. Hvem faller det på da? Eller skal de andre sykeleierne på avdelingen jobbe hver 3.helg, og ha en ekstra spl hver 6.helg? Jeg tror arbeidsgiver har en stor jobb forran seg! En annen ting er at flere og flere helsefagarbeiderstillinger på sykehusene gjøres om til sykepleierstillinger slik at helsefagabeiderne skvises ut av sykehusene. Dvs at vi etterhvert får sykehus med kun sykepleiere, noe jeg vet noen forbund er veldig for. Jeg tar avstand fra dette! Vi trenger helsefagarbeiderne på sykehus og sykehjem, hjemmetjeneste, tilrettelagte tjenester etc, ellers går det ikke rundt! Vi har en stor mangel på sykepleiere allerede i dag, hvordan skal det da bli dersom helsefagarbeideren blir borte?? Hvor mange ledige stillinger blir det da? Jeg personlig syns det er forkastelig at helsefagarbeideren skal skvises ut som yrkesgruppe. De er utrolig dyktige, og hva skulle vi gjort uten de? Deres observasjonsevne og arbeidskapasitet er enorm, og hvis spl skal overta alt det flotte arbeidet som helsefagarbeideren gjør, DA KAN VI SNAKKE OM DÅRLIG TID!!! Vi er avhengig av alle arbeidsgrupper for at landet NORGE skal gå rundt! Vi må samarbeide litt mer, og gi helsefagarbeideren den annerkjennelsen de fortjener. Kanskje også delegere litt arbeidsoppgaver tilbake til den yrkesgruppen? Inne på sykehuset har de blitt fratatt mange arbeidsoppgaver som de gjorde før, men ikke får lov til nå. Hva er grunnen til det?

Jeg syns ikke sykepleierne syter, men jeg er heller ikke noe FOR å jobbe annenhver helg! Det jeg er FOR er å planlegge ekstra helger som må tas, og da få ekstra godt betalt de helgene. Må legge til at jeg jobber 100% som fagsykepleier, jobber fra 7.30-15.30 hver dag og hver 3.helg! Jeg har jobbet turnus siden 2000. Rett dere i ryggen sykepleiere, vi vet det blir mangel på oss, OG på helsefagarbeidere! Vi klarer ikke å rekruttere folk til et yrke som hele tiden blir skrevet negativt om! Jeg stortrives i jobben min, og kunne ikke tenkt meg et annet yrke, men jeg blir oppgitt over at enkelte kaller oss sykepleiere for sytere, for det er vi overhodet ikke! Jeg er utdannet hjelpepleier i bunnen, så utdannet jeg meg til sykepleier, og jeg er stolt av yrket mitt!

Trine Lise Olsson

Sykepleier m/ videreutdanning i helserett

Styremedlem i Fagforbundet Oppland seksjon Helse- og Sosial.

Nettverkskontakt for sykepleierne i Fagforbundet Oppland