Yrkesintervju: Christian Åsebø

Navn: Christian Åsebø
Arbeidssted: Maridalsveien boliger, Bydel Sagene
Yrke: Miljøterapeut (vernepleier)

Hvor lenge har du jobbet her, og hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg har jobbet i boligen i 8 år. Arbeidsoppgavene mine er varierte. Først og fremst utfører jeg vedtak som brukerene har gjennom søknadskontoret i bydelen (bestillingskontoret). Jeg er ansatt som miljøterapeut og har også oppgaver som miljøterapeut. Dette er oppgaver som f.eks. primærkontaktansvar, revurdere vedtak etter behov, kalle inn til ansvargruppemøter og ansvar for å legge til rette for at primærbrukerene mine får de tjenestene de har behov for. Jeg har også ansvar for dosering.

Hvordan ser en vanlig dag på jobben ut for deg?

Jeg jobber turnus, men tar her utgangspunkt i en dagvakt på en ukedag. Dagen begynner med rapport/morgenmøte. Der går vi gjennom dagens arbeidslister, hva som skjeddde dagen før og ellers hvis det skjer noe spesielt denne dagen. Det meste i boligen gjøres etter vedtak fra søknadskontoret i bydelen. Etter rapporten deler vi ut medisiner til brukerene. De får utdelt medisinen på døren sin. Samtidig som et personale tar en slik runde går andre personale og begynner med morgenstell og veiledning til brukere som trenger det.

Hvis undertegnede har medisinrunden denne dagen, sitter jeg meg gjerne ned etter medisinrunden og slår av en prat med brukere i fellesstuen. Kanskje tar vi et kortspill også. Undertegnede går som oftest medisinrunden. Deretter er det journalføring i forhold til medisiner og hvis det ellers skulle være noe spesielt med en bruker.

De fleste av brukerne i boligen har behov for jevnlig assistanse til praktisk bistand. Hele personalgruppen deltar på utførelsen av praktisk bistand uavhengig av yrke/utdanning. Vi utfører gjerne praktisk bistand opp til 2 timer av dagen, altså frem til lunsj. Når det nærmer seg lunsj er det flere brukere som skal ha medisin. Noen kommer da å henter i fellesområdet, mens andre får levert på døren.

Etter lunsj er det ofte samtaler med brukerne som står i fokus, på de som har vedtak på det. Ofte er det følge til lege eller andre spesialisthelsetjenester også, for de brukerne som trenger det og har vedtak på følge til dette. I løpet av dagen er det også mye koordineringsarbeid, som for eksempel timebestilling til fastlege etc, innkalling til ansvasgruppemøte osv. Brukerene kommer også innom jevnlig i løpet av dagen, med forskjellige saker de trenger bistand til. Undertegnede sitter også jevnlig å doserer dosetter. Vakten avsluttes alltid med rapport til kveldsvaktene.

Hva synes du er bra med yrket ditt?

Det er mye som er bra med yrket mitt. En ting som er bra med yrket mitt er at man har mange forskjellige jobbmuligheter som vernepleier. Jeg har foreløpig jobbet innen både psykisk utviklingshemming og psykiatri. Det finnes enda mange forskjellige retninger i yrket mitt, jeg ikke har prøvd, noe jeg syns er spennende.

En annen ting jeg syns er bra med yrket mitt er at man får jobbe med personer som trenger bistand, noe som er svært givende. Det er også et veldig interresant yrke, fordi man møter mange forskjellige brukere med forskjellige skjebner. Man får brukt seg selv som verktøy i mange forskjellige situasjoner, man får utviklet seg både som fagperson og menneske.

Noe annet jeg syns er veldig bra med yrket mitt er den kompetansen vernepleieren opparbeider seg innenfor medisin, kommunikasjon og veiledning. Gjennom utdanningen og praksis opparbeider man seg gode medisinkunnskaper, noe som gjør at vi stiller sterkt til mange forskjellige type jobber innenfor helse og sosial sektoren. Samtidig utvikler man veldig gode kommunikative ferdigheter gjennom forskjellige praksis med vidt forskjellig type brukere. Når man jobber som vernepleier har man gode muligheter til å opparbeide seg høy kompetanse innenfor veiledning. En viktig del av jobben som vernepleier er ofte å veilede mennesker i vanskelige livssituasjoner. Dette er noe man må gjøre i mange jobber innenfor vernepleierfeltet og som vernepleiere ofte blir gode på.

Hvilke egenskaper er viktige i ditt yrke?

Gode holdninger, kommunikative evner, empati, tålmodighet og grensesetting er noen av de viktigste egenskaper i mitt yrke. Det er også viktig å kunne tilegne seg ny kunnskap om fagområdet man jobber på, for å gjøre en best mulig jobb opp mot brukerene man jobber med.

Hva mener/ønsker du at Fagforbundet kan bidra med for din yrkesgruppe?

Fagforbundet har mange gode yrkesfaglige kurs og bør fortsette å ha fokus på tema som lovverk, psykiatri, psykisk utviklingshemming og rus, som min yrkesgruppe trenger jevnlig kurs innenfor, for opprettholde sin faglige utvikling innen fagfeltet. Det er også svært at viktig at Fagforbundet jobber for lønns og arbeidsvilkårne våre, slik at vår kompetanse blir verdsatt i seg selv og opp mot andre yrkesgrupper.

Hvordan ser du for deg jobben din i fremtiden?

Jeg ser for meg at jobbmulighetene mine blir mange i fremtiden, da det er en stadig økning brukere som trenger bistand innenfor rus og psykiatri feltet. Samtidig likte jeg å jobbe med psykisk utviklingshemmede også. Men jeg ser for meg at jeg jobber med noe innenfor psykiatri feltet en god stund framover. Det er enda mye å lære innenfor dette feltet, som jeg ikke har lært enda. Samtidig trives jeg jo også godt i jobben min.