Etterbetaling i 81 kommuner

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Sandefjorddommen sier at dersom du jobber dobbelt deltid, eller deltid i forskjellige former og oppfyller ulempekriteriene, skal du ha betalt som turnusarbeider.

04.10.2010 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 25.10.2010

Arbeidsretten slår fast i en forliksprotokoll at 81 kommuner som er saksøkte har etterbetalingsplikt for tidsrommet fra 10. februar 2005 til 15. mai 2008 overfor arbeidstakere som jobba i de situasjoner som er beskrevet i Arbeidsrettens domsslutning i Sandefjordsaken. KS fant ut at LO/Fagforbundet hadde prinsipielt rett og sluttet seg til vår påstand.

Sandefjorddommen sier at dersom man jobber dobbelt deltid, eller deltid i forskjellige former og oppfyller ulempekrieteriet (eks. jobb hver 3. helg), skal man ha betalt som turnusarbeider i de andre deltidsjobbene man eventuelt har.

Arbeidsrettens domsslutning

1. Hovedtariffavtalene for tariffperiodene 2002-2008 er slik å forstå at der arbeidstakere har flere deltidsstillinger hos en kommune, skal samlet ukentlig arbeidstid vurderes under ett i forhold til hovedtariffavtalens § 4 pkt. 4.2, 4.2.2 eller 4.2.3.

2. Hovedtariffavtalene for tariffperiodene 2002-2008 er slik å forstå at der arbeidstakere har deltidsstilling som fyller vilkårene i § 4 pkt. 4.2.2, skal arbeid for kommunen utover den nevnte deltidsstilling også avlønnes med eller ut fra en beregnet timelønn for 35,5 timer pr. uke, såfremt ikke arbeidstidsordningen samlet sett faller inn under § 4 pkt. 4.2.3 (33,6 timer pr. uke).

3. Hovedtariffavtalene for tariffperiodene 2002-2008 er slik å forstå at der arbeidstakere som hos en kommune har flere deltidsstillinger som samlet fyller vilkårene i § 4 pkt. 4.2.2, skal avlønnes med en beregnet timelønn for 35,5 timer pr. uke, såfremt ikke arbeidstidsordningen samlet sett faller inn under § 4 pkt. 4.2.3 (33,6 timer pr. uke).

4. Sandefjord kommune er tariffmessig forpliktet til å etterbetale berørte arbeidstakere i samsvar med domslutningens pkt. 1, 2 og 3 med virkning fra 4. mars 2002".

Mye jobb

Forliket sier ingenting om hvem disse personene er, og hvor store etterbetalingskrav de kan ha. I utgangspunktet er det vi som må finne personene og dokumentere deres krav. KS har skrevet til kommunene og bedt dem ta kontakt med tillitsvalgte om denne saken.
– De tillitsvalgte skal kunne regne med at kommunene vil samarbeide om å beregne krav, men kan ikke overlate til dem å gjøre jobben. I dette arbeidet blir det behov for at kompetansesentrene involverer seg, sier advokat  Hans- Cristian Monsen.

Tvisteprotokoll

Det er tilstrekkelig at Fagforbundet som tariffpart markerer etterbetalingskrav overfor KS gjennom en tvisteprotokoll. I B-rundskriv om Sandefjorddommen og i saken for Arbeidsretten har KS hevdet at det er de tillitsvalgte som må markere etterbetalingskrav overfor den enkelte arbeidsgiver. Forliksprotokollen viser at dette prinsippet kan ha stor betydning for hvor langt tilbake i tid det kan kreves etterbetaling - her over tre år.

– Ingen blir rike, men det kan hjelpe litt for de lavlønte, deltidsarbeidende kvinnene som er medlemmer i Fagforbundet, sier advokat Hans-Christian Monsen.