Vant sak om virksomhetsoverdragelse

Fem ansatte som Oslo kommune nektet å ta med seg da de overtok driften av hybelhuset de jobbet på, har vunnet jobbene sine tilbake.

18.10.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.11.2014

Oslo kommune ville ikke ha med noen av de ansatte, da de i fjor overtok driften av et hybelhus for rusavhengige som Kirkens Bymisjon har drevet i Oslo sentrum. Oslo kommune overtok driften og gjennomførte en ordinær stillingsutlysning våren 2013. To av bymisjonens tidligere ansatte fikk igjen jobben sin. De øvrige ansatte ble omplassert i andre virksomheter Kirkens Bymisjon driver.
Helt siden 2006 har Oslo kommune hatt et botilbud i Schandorffs gate 4. Bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka og St. Hanshaugen har hatt et tilbud her til rusmisbrukere med psykiske lidelser. Fra 1. mai 2013 overtok Oslo kommune selv ansvaret for driften, som Kirkens Bymisjon hadde hatt fra 2006. Spørsmålet oppsto da: Er dette en virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens § 16-1? Det ville i så fall medføre at de ansattes arbeidsavtaler med Kirkens Bymisjon skulle overføres til Oslo kommune.

Jobben tilbake

De ansatte kontaktet fagforeninga, og sammen med Fagforbundet gikk fem av dem til sak mot kommunen. De mente den kommunale overtakelsen måtte betraktes som en virksomhetsoverdragelse, og at de dermed skulle ha rett til å beholde jobbene sine.
Og de fikk medhold. Nå har Borgarting lagmannsrett slått fast at rettighetene og pliktene som fulgte arbeidsavtalene de fem hadde med stiftelsen Kirkens Bymisjon, overføres til Oslo kommune.
– Dette er først og fremst fint for våre medlemmer som har fått tilbake jobbene sine som de er glad i, sier Kjetil Edvardsen til Fagbladet. Forbundsadvokaten kjørte saken.

Stor betydning

Dommen er også viktig for arbeidet med rettighetene til Fagforbundets arbeidstakere i helse- og sosialsektoren. Det er av stor betydning å få slått fast hvilke regler som gjelder for de ansatte i virksomhetsoverdragelser. Det har ikke vært så mange rettssaker om overdragelse mellom kommunale, private og ideelle arbeidsgivere i denne sektoren. Advokaten sier videre til Fagbladet at det er viktig å få slått fast hvilke regler som gjelder og at dommen setter presedens. Hvis dommen blir stående, mener advokaten at kommunen i de aller fleste tilfeller må forholde seg til at enten de velger å sette ut eller ta tilbake virksomheter, så er det snakk om en virksomhetsoverdragelse.

Frykter ikke anke

Oslo kommune ble også dømt til å betale erstatning for økonomisk tap og oppreisning på til sammen rundt to millioner til de fem Fagforbunds-medlemmene. Kommunen har en måneds frist på å anke saken.
Advokat Kjetil Edvardsen er ikke bekymret for en eventuell anke, men forventer at dommen blir stående. En eventuell dom i Høyesterett blir i så fall en enda tydeligere og overordnet prinsipiell avgjørelse.

Først medhold til kommunen

Rett før jul i fjor ble dommen i Oslo tingrett avsagt. Der fikk Oslo kommune medhold i at siden nye mennesker var ansatt og det var innført en del nye rutiner, var dette en ny virksomhet, og kommunen hadde ikke plikt til å ta med seg de ansatte. Fagforbundets advokater mente det var en feilvurdering av retten å anse det som om Kirkens Bymisjon bare hadde levert arbeidskraft. Nå har lagmannsretten gitt dem rett i at virksomheten i det store og hele ble videreført og at de ansatte er en del av dette.