Fire i farta: Hva bruker du Fagforbundets nettsider til?

Helsefagarbeidere blir mangelvare når rekrutteringen saktner.

Helsefagarbeidere blir mangelvare når rekrutteringen saktner. (Foto: Ilustrasjonsfoto Per Flakstad (arkiv))

Vi har snakka med fire opplæringsansvarlige fra forbundsregionene om hvordan de bruker nettsidene

25.03.2021 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 25.03.2021

Opplæringsansvarlig Grete Skovli,
Fagforbundet Agder

- Vi bruker nettsidene mye i opplæringen i Fase1. Vi lærer de nyvalgte tillitsvalgte å bruke nettsidene, og fører dem videre inn på «Min side». Der viser vi dem hvordan de oppdaterer egen info og finner tariffavtalen sin. De som går på kurs blir ofte overraska over alt de kan finne på nettsidene til forbundet. For oss er det viktig at nettsidene er gode og oppdaterte.

Opplæringsansvarlig Sissel-Anne Clausen,
Fagforbundet Nordland

- Vi har begynt å bruke vår egen nettside mer og legger nå ut kurs og aktiviterer. Ellers så er jeg daglig inne på fagforbundet.no for å se om det er noe som skjer. I Fase2-opplæringa, som jeg holder mest på med, viser hvor de tillitsvalgte finner materiell og hvor de finner alt om solidaritetsprosjektene for eksempel. Vi viser også «Min side». De er blitt virkelig fine.

Opplæringsleder Kjell Håkon Norås,
Fagforbundet Oslo

- Jeg bruker tillitsvalgtnettet, men jeg må nok innrømme at jeg brukte nettsidene mer da jeg var opplæringsansvarlig i en fagforening, og skulle holde Fase1-kurs. Da var nettsidene en forutsetning for å kunne holde kurs. Nå bruker jeg nettsidene mer som et oppslagsverk. Det er enkelt å finne kontaktinformasjon til alle fagforeningene i Oslo, det er noe jeg trenger.

Opplæringsansvarlig Maria Nilsen Aksberg,
Fagforbundet Innlandet

Det blir mest når jeg trenger å finne noe i lov- og avtaleverket og vedtektene jeg går inn på nettsidene. Ja, og når jeg trenger å vite hva Fagforbundet mener i spesielle saker. Da går jeg inn og søker og ser om forbundet har uttalt seg om saken. Jeg er også palestinaambassadør og bruker solidaritetssidene ofte til å finne nyheter om Palestina og prosjektene våre.