Koronaberedskap for Fagforbundets medlemmer i helse og sosial

(Foto: www.arbeiderfilm.no)

Fagforbundets medlemmer utgjør frontlinjen i vårt offentlig finansierte velferdssamfunn. Dette merkes særlig når den nasjonale beredskapen blir satt på prøve, slik som nå. Ansatte i helsetjenestene gjør en iherdig innsats for å forebygge utbrudd og ivareta de syke.

12.03.2020 av Ingvar Skjerve
Sist oppdatert: 09.04.2021

For at helsetjenestene skal fungere også etter koronautbruddet er det svært viktig at de ansatte i primær- og spesialisthelsetjenestene blir ivaretatt på best mulig måte.

Det nye koronaviruset (SARS CoV-2) ser ut til å bli en av de større utfordringene for helsevesenet på lang tid. Fagforbundet vil oppfordre alle våre medlemmer i helse- og sosialtjenestene til å beholde roen, lytte til fagmyndighetenes råd og generelt bidra til at vi unngår unødig frykt og feilinformasjon i befolkningen.

Finn kvalitetssikra informasjon

Det spres en del feilinformasjon om koronaviruset. Derfor oppfordrer vi våre medlemmer til å være kritisk til informasjon fra usikre kilder, og å bruke offentlige nettsider for å finne og dele informasjon. Folkhelseinstituttets (FHIs) sider har god, faglig kvalitetssikret og oppdatert informasjon som oppdateres daglig. Hvis du ikke finner svar på fhi.no eller helsenorge.no, kan du ringe informasjonstelefon for publikum på 815 55 01.

Dersom du jobber i et helseforetak eller en kommune, har de egne informasjonskanaler til sine ansatte. Det er viktig at du følger med på informasjonen som blir gitt på din arbeidsplass for å holde deg oppdatert på lokal smittesituasjon, lokale retningslinjer og tiltak.

Ivareta god håndhygiene

Håndhygiene er det aller viktigste smitteverntiltaket. På Fagforbundets e-læringsside Fag i fokus finner du et kurs om håndhygiene som du kan bruke for egen del, eller anbefale til andre på arbeidsplassen din.

På helsedirektoratets sider kan du finne informasjonsmateriell på ulike språk.

Arbeidssituasjon

Det kan bli aktuelt med ekstraordinære tiltak for å sikre bemanninga i både spesialist- og primærhelsetjenesten. Ta kontakt med din lokale tillitsvalgte dersom du trenger hjelp i situasjoner hvor arbeidsgiver krever endring av ferie, arbeidstid og lignende vil komme.