Oslo Sporveier (OSA) toppet statistikken for september!

Stor verveinnsats i september ga hele 18 nye faste bidragsytere som vil støtte Barnebyen med månedlig bidrag.

05.10.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.10.2012

Vi gratulerer med det gode resultatet, og vil samtidig berømme OSA for at 13 % av de 2397 medlemmene, er faste bidragsytere. Dette er helt unikt, og overgås kun av Fagforbundets administrasjon hvor h ele 15 % støtter Barnebyen.

Oslo Sporveier består av avdelingene 029, 225, 096 og 732. Avdelingene har tatt ansvaret for Barnebyens skole. Skolen var opprinnelig en lokal skole i svært dårlig forfatning med kun en bygning uten pulter. Undervisningen foregikk for det mest utendørs. I dag har skolen blitt til en moderne skole for over 750 elever fra 1.-7.klasse. I løpet av 2013 vil skolen utvide med 8. og 9.klasse.

Skolen ligger bare 400 meter fra Barnebyen, så ungene i Barnebyens familiehus har kort vei. Det er derimot et viktig prinsipp for SOS-barnebyer og Fagforbundet at vårt prosjekt skal komme hele lokalsamfunnet til gode, så derfor kommer mesteparten av elevene fra nærområdet.

Delegasjonen som nettopp besøkte Barnebyen fikk se at nytt av året, er et nytt klasserom for heimkunnskap. Her skal elevene lære seg å lage mat og sy. Skolen har også fått et datarom som er svært populært blant elevene. Nettilgang mangler, men det viktigste er at elevene får opplæring i office-programmene.

Det er tett samarbeid mellom skolen og Utdanningsdepartementet i Angola. Lærerne betales av angolanske myndigheter, og videre utrustning av skolen foregår også med støtte fra dem. Rektor jobber nå for at det skal bevilges hyller slik at skolen skal få innredet et skolebibliotek. Skolen har samlet inn rundt 300 bøker som venter på å bli lånt ut til ivrige elever.

En takk til de 318 faste bidragsytere i OSA som bidrar til at hundrevis får en meningsfull hverdag og skolegang vi kan være stolte av.

Eddie Whyte var med i Fagforbundets delegasjon september 2012, og fikk gleden av å overlevere fotballer fra Fagforbundet til rektor Fabio Filipe. Foto: Ingunn Eriksen