Rørende engasjement i Bergheim barnehage

Ungene i Bergheim barnehage har malt malerier og solgt til inntekt for Fagforbundets SOS-barnebyen i Huambo.

04.12.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.12.2012

De har også tegnet tegninger til barna i barnehagen i Barnebyen. Disse ble overlevert i september da en delegasjon fra Fagforbundet besøkte Barnebyen. Det var en spennende gave å få. Tegner norske barn det samme som barn i Angola? Så vidt vi kunne se, så gjør de det, og det knytter barn fra to helt forskjellige verdensdeler nærmere sammen

Bergheim barnehage holder til i Trondheim. Rundt 70 barn er fordelt på avdelingene Tigergutt, Ole Brumm, Tussi og Kengurubarnet. Barnehagen har 23 ansatte. De er ikke bare engasjert i solidaritetsarbeid. De har akkurat blitt godkjent som Grønt flagg-barnehage etter at ansatte og barna har sammen kildesortert avfall.

Besøk av barnebykontakt Tarjei Leistad

30. november fikk barnehagen besøk av barnebykontakt Tarjei Leirstad som viste dem bilder fra Barnebyen, og snakket om hvordan barna har det i Huambo.  Rundt 30 barn var til stede, og de hadde mange spørsmål til Tarjei.  De lurte på hva ungene i Barnebyen og barnehagen leker med når de var ute. Noen syntes det var dumt at de ikke hadde sykler. Andre ville også ha slik en stor rokkering de så barna hadde på bildet.

Diplom til barna

Til slutt delte Tarjei ut et diplom fra SOS-barnebyer som takk for innsatsen for barnebyen. Barna som holder i diplomet på bildet heter Laura og Eline.