- Benytt alle anledninger til å støtte Barnebyen!

Tillitsvalgt i Fagforbundet Tromsø, Tine Kristoffersens entusiasme for og stolthet over Barnebyen er smittende. (Foto: Ingunn Eriksen)

Dette er oppfordringen fra Tine Kristoffersen som er tillitsvalgt i Fagforbundet Tromsø. Hun vervet datteren som fast bidragsyter til Fagforbundets barneby i konfirmasjonsgave.

13.11.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 14.11.2013

Tine har støttet Barnebyen fra før første spadetak og enda tidligere det. Hun har tålmodig svart på spørsmål på hvorfor hun støttet en Barneby som ikke er bygd og uten et eneste barn i.  Hun har fulgt med i utfordringene og forsinkelsene i byggeprosessen.  Hun har kjent kriblinger i magen da barnebykontakt Hilde Bernhardsen dro til Angola for å være med på den offisielle åpningen av barnebyen i september 2010.  Med glede har hun sett bilder fra Barnebyen de siste årene, og hørt små historier om store forandringer i foreldreløse barns liv.

Stolt av Fagforbundet

- Jeg er så utrolig stolt av Fagforbundet! Og det beste med Fagforbundet er Barnebyen, sier Tine begeistret. Det har vært fantastisk å kunne følge byggingen, og se skritt for skritt hvordan Barnebyen har blitt til og blitt fylt med barn, ikke bare i Troms-huset, men også i barnehagen, i skolen og i lokalsamfunnsprogrammet.  Jeg føler jeg har fått et personlig forhold til Barnebyen, og det er trygt å vite at barna blir tatt godt vare på.

Nå har Tine spredt entusiasmen og stolthet videre til datteren. Nå er de to som gleder seg til nyhetsbrevene som kommer fra SOS-barnebyer, og nyhetene som legges ut på Barnebyens nettside og facebook-side.

Tine har en til datter, hun er tolv år og har begynt å mase på konfirmasjonsgave hun også. Nedtellingen har begynt for å kunne motta den gjeveste gaven – å bli fast bidragsyter for Fagforbundets barneby!

Oppfordrer landsmøtet

Til slutt kommer Tine Kristoffersen med en oppfordring til landsmøtet:

- Barnebyen har blitt vedtatt på landsmøtet 2009, da gikk alle fylkene inn for å ta ansvar for et familiehus, barnehagen eller skolen. Alle som er med på landsmøtet her i dag bør forplikte seg til å selv bli personlig fast bidragsytere. Vær med å fyll inn innmeldingsbankettene som du får av barnebykontaktene på landsmøtet og ved SOS-barnebyer standen.  Det er aldri for sent å gjøre en god gjerning, smiler Tine bredt.