69 nye faste bidragsytere på Fagforbundets landsmøte!

Janne Margrethe Skaug, rådgiver ved kompetansesenteret i Tromsø har gjort en formidabel vervejobb for Barnebyen gjennom mange år. (Foto: Ingunn Eriksen)

Barnebykontaktene benyttet anledningen til å verve så mange delegater som mulig under landsmøtet.

05.12.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.12.2013

Det ble utlyst en konkurranse blant barnebykontaktene om hvem som kunne verve flest. Første målsetting var å sikre seg at alle i sin fylkesdelegasjon er fast bidragsytere, og deretter var det fritt fram å verve blant deltakerne på landsmøtet. Barnebykontaktene var utstyrt med røde jakker, bunker med vervekuponger og en god posjon pågangsmot og iver.

Noen av barnebykontaktene samlet: Bjørn Svalastog, Finnmark (til venstre nederste rad), May-Britt Bekvik, Hordaland, Bjørn Hatlelid, Sogn og Fjordane, Grete Skovli (til høyre, midtre rad), Astrid Isene, Buskerud, Stig Øverås, Akershus, Torild Holmedal, Nordland (til venstre, øverste rad) og Hilde Bernhardsen, Troms.

To vinnere av vervekonkurransen

Hele 69 lot seg verve, og det må anses som et svært godt resultat. Det ble to vinnere av konkurransen:

Janne Margrete Skaug, barnebyentusiast på kompetansesenteret i Troms

Grete Skovli, barnebykontakt i Vest-Agder.

Begge vervet 14 stykker hver. En flott kokebok fra SOS-barnebyer med bl.a. oppskrifter fra Angola med bilder fra Barnebyen kommer i posten.

Film fra barnebyen gjorde inntrykk på delegatene

Janne kunne fortelle at det var lettest å verve den siste dagen etter at filmen fra Barnebyen ble vist. Det var mange som ble rørt og stolt over å se Barnebyen og alle de flotte menneskene som jobber der for å gi barn et godt og kjærlig hjem, et godt og pedagogisk barnehagetilbud, et skoletilbud og styrke sårbare familier i lokalsamfunnsprogrammet.

– Det var sterkt og fantastisk å se filmen. Jeg kjente tårene i øyekroken og tenkte på da jeg var med å la ned grunnsteinen til Barnebyen og alt det Barnebyen har blitt i dag. Da så vi ut over en tom gresslette og visst ingenting om de utfordringene som skulle komme. I dag ser vi lykken som er i Barnebyen. Glade barn og engasjerte SOS-mødre. Det var herlig å se dem heie på ungene sine på fotballkampen akkurat slik vi heier på våre unger i Norge, sier Janne rørt.

Janne er en av de som har vervet flest gjennom årene som har gått. Hva er hemmeligheten hennes?

– Det handler rett og slett om å spørre. Man får ikke vervet om man ikke tar første skritt å spørre om den tillitsvalgte eller medlemmet har lyst til å være med, og så å ha med vervekupongen og la dem verve seg der og da. Det går lett i glemmeboka om man skal ha med seg vervekupongen med seg hjem og fylle ut senere en gang. Den andre forutsetningen for å kunne verve mange, er selvfølgelig at du har en posisjon og rolle hvor du treffer mange folk, og det er jeg så heldig å treffe mange gjennom jobben min.

Til slutt oppfordrer Janne alle ansatte å verve seg som fast bidragsyter til Barnebyen.

Dreven verver

Grete Skovli er også en dreven verver, og hun ble derfor vinner nummer to. Hun var med på åpningen av Barnebyen i 2010, og det er ikke alle som vet at hun var den første som ga oss bilder fra Barnebyen. Hun tok opp video, og med kyndig redigering fra fylkesleder Roy Gyberg ble det til film fra Barnebyen som ble gitt til alle fylkene.

Gratulerer til Janne og Grete! De i stemmer: Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen! Bli fast bidragsytere du også!

Her finner du vervekupong.

Her kan du se filmen som ble vist på landsmøtet.