Fagforbundet bistår Tchicassa-skolen i Huambo

Friminutt ved Tchicassa-skolen! Fagforbundet bidrar til at ungene får en litt bedre skolehverdag. (Foto: Ingunn Eriksen)

Flere av barna i lokalsamfunnsprogrammet til Fagforbundets SOS-barneby går på Tchicassa-skolen, og skolen har fått støtte fra Barnebyen fra 2010.

10.12.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 10.12.2013

Fagforbundets barneby består av 12 familiehus, en barnehage, en grunnskole og et lokalsamfunnsprogram. Skolen heter Cambiote-skolen og ved å ha to undervisningsskift, får hele 900 elever plass på skolen.  De fleste barna som får støtte gjennom lokalsamfunnsprogrammet går på Cambiote-skolen, men noen bor i nærheten av den statlige Tchicassa -skolen og tilhører denne.

Da Fagforbundets delegasjon besøkte Barnebyen lokalsamfunnsprogram i 2010, fikk vi se med egne øyne hvor stort behov det var for å gjøre noe med denne skolen. Det fantes ikke skolepulter eller stoler, elevene satt på bakken og hadde med egne plaststoler, det var heller ikke vann.

Med Fagforbundets hjelp ble skolen pusset opp og det ble kjøpt inn bord og stoler. Nyeste rapport fra skolen kan nå fortelle at det er 530 elever på skolen, og av disse kommer 43 fra SOS-barnebyers lokalsamfunnsprogram. Skolen har ti lærere og åtte av dem kommer opprinnelig fra Cambiote-skolen.

Det er morgen- og ettermiddagsskift på undervisningen, og lokalitetene har blitt utvidet ved at en nærliggende kirke har tilbudt sine lokaler som ekstra klasserom i år.

Unge skolejenter som har blitt gravide får fortsette sin skolegang på Tchicassa-skolen i håp om å kunne flytte over til Cambiote-skolen når de har gått igjennom grunnopplæring.

For 2014 planlegger Fagforbundets SOS-barneby å fortsette med administrativ bistand, og å søke myndighetene om støtte for å utvide skolen og forbedre de eksisterende bygninger. Det vil også bli søkt om å få tilstrekkelig ressurser til skolen til å kjøpe flere skolemøbler, en generator og få lagt inn vann og innstallert toalett.