- Jeg vil bli som Ronaldo!

Miguel drømmer om å bli fotballproff! Her sammen med barnebyleder Pinto.

Miguel drømmer om å bli fotballproff! Her sammen med barnebyleder Pinto. (Foto: Turid Weisser)

11 år gamle Miguel vil bli fotballspiller når han blir stor. Men først skal han lære om tall.

29.04.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.04.2014

– Jeg liker å gå på skolen. Og jeg liker å spille fotball, sier 11 år gamle Miguel. Han bor i Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, og har mål å bli like god fotballspiller som portugisiske Cristiano Ronaldo.

Angola er tidligere portugisisk koloni, og båndene til Portugal er fortsatt sterke. Det gjelder ikke minst i fotballen.

Men først skal Miguel gå på skolen. Mange av barna som kommer inn i barnebyen har liten eller ingen skolegang tidligere, og kan ofte ha mange år å ta igjen. Det er de ikke alene om – selv om utviklingen i Angola går i riktig retning er det fortsatt mange barn som ikke har fått den skolegangen de har krav på.

Når vi møter Miguel har han akkurat fått ekstraundervisning i et felleshus i barnebyen som kalles Django. I likhet med mange av de andre barna i barnebyen går Miguel i et lavere klassetrinn enn alderen hans skulle tilsi. Django er det lokale navnet for en plass der eldre menn forteller historier, og passer godt som navn på et sted der kunnskap føres videre mellom generasjonene.

– I dag har vi snakket om tall, forteller Miguel. Læreren fikk ham til å skrive ned ulike tall på et ark og lære dem.

Slik jobber Miguel med å ta igjen de forsømte årene uten skolegang. Etterpå gikk han hjem til familiehuset der han bor sammen med sin biologiske søster, sine SOS-søsken og SOS-mor Elisabeth.

Men han ble ikke hjemme lenge. Ute lokket fotballen, og drømmen om et liv med tall på ryggen. Som Cristiano Ronaldo, nummer 7 på Real Madrid.

I fjor fikk ungene i barnebyen lagvester av Fagforbundet og de er flittig i bruk. SOS-mødrene er ivrige supportere. Foto: Turid Weisser