SheBop Big Band spilte inn 15.425 kroner til Barnebyen

Trude Bang, ansatt i Fagforbundet på dagtid og trombonist på fritid, fikk ideen om å gjøre Shebops 8. marskonsert om til en solidaritetskonsert til støtte til Fagforbundets barneby i Angola.

16.03.2015 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.03.2015

Norges eneste damestorband har lang tradisjon med å arrangere 8. marskonserter. I år ønsket SheBop å holde en solidaritetskonsert for å hedre kvinner utenfor Norges landegrenser.  Trude Bang foreslo Fagforbundets SOS-barnebyer i Angola og både bandet og Fagforbundets ledelse tente på ideen.

–  For oss i SheBop var dette et spennende prosjekt vi virkelig så frem til. Vi var så heldige å få besøk av Geirmund Jor fra Informasjonsavdeling på en musikkøvelse i vinter for å få mer innsikt i Fagforbundets barneby. Han hadde med lysbilder og det gjorde sterkt inntrykk på oss i bandet å se at det nytter å gjøre en innsats. Det kjentes bra og ha et mål som alle i bandet kunne stå inne for, forteller Trude Bang.

Spennende musikalske innslag

220 møtte opp til konserten som ble en svært vellykket musikalsk opplevelse. Reidun Sæther,  kjent fra blant annet Stjernekamp, ga konserten en ekstra dimensjon. Hennes versjon av «Over the rainbow» i storbandformat slo ekstra godt an hos publikum.  SheBop hadde også med sin egen vokalist, Ingrid Thomassen som med «God bless the child» gav sin personlige hilsen til de aller viktigste for Fagforbundets SOS-Barneby, nemlig barna.  Publikum fikk en variert musikkopplevelse med alt fra såre ballader til funky og groovy storbandmusikk med trøkk fra 15 damer på blås!

Hannah Wozene Kvam imponerte som flott konferansier, mens innleggene fra Stein Guldbrandsen i Fagforbundet og gjester fra  SOS-barnebyer i Zimbabwe og Malawi samt Turid Weisser fra SOS-barnebyer Norge, ga publikum et godt innblikk i det viktige arbeidet som gjøres.

- Jeg opplevde at årets 8. marskonsert ble noe mer og viktigere enn «bare» en konsert. Tilbakemeldinger fra publikum og vår egen oppfatning var at dette var en fantastisk kveld. Vi er veldig fornøyd, både med programmet, og gjennomføringen. Stemningen i salen og konseptet gjorde at vi ga det vi hadde for at kvelden skulle bli så vellykket som mulig. Vi stiller gjerne opp igjen i ved en annen anledning, sier en entusiastisk Trude Bang.

SheBop gir hele overskuddet av konserten til lokalsamfunnsprogrammet i Fagforbundets SOS-barneby for å hedre fattige enslige kvinner, ofte storesøstre eller bestemødre, som har ansvar ungeflokker.  Gjennom lokalsamfunnsprogrammet får de mikrolån, ulike form for opplæring, utbedring av hus, barna får plass på i Fagforbundets barnehage eller skole.  Litt hjelp gir store resultater etter noen år. Da makter kvinnene å forsørge seg selv og barna. Spesielt stort er det når kvinnene påtar seg frivillig arbeid i lokalsamfunnsprogrammet som har bidratt til at de har kommet ut av bunnløs fattigdom.